GERTRUD - Moa Gammel Ginsburg

            

GERTRUD
av Moa Gammel Ginsburg


Baserad på Hjalmar Söderbergs pjäs med samma namn, men den här gången får vi följa den titelgivande karaktären som i pjäsen bara är något att vila blicken på. 

I Gammels parafras är Gertrud någons fru, har varit någons musa, ska snart bli någons älskarinna. Precis som i Agnes Lidbäcks Finna sig finns en tydlig mening som ledsagar båda böckerna: kvinnor har alltid en roll att fylla, en roll att spela. Det finns tydliga regler för hur kvinnan ska spela dessa roller, och ofta smärtsamma konsekvenser när hon misslyckas med det.

Gertrud har spelat den vackra kvinnan i så många år att hon kan parodiera på den. I händelsernas epicentrum, skönhetens Mekka, Hollywood bor hon tillsammans med mannen Gustav, och försöker vagt slå sig igenom som manusförfattare när modelljobben börjar sina. Tristessen av att vara någons hemmafru och inte ha ett eget syfte kommer ut i ett passivt beskådande av livet - tills hon träffar Erwin...


*


En sak jag verkligen tyckte om med Gertrud är att den tar upp så många av feminismens - kvinnlighetens - svårare frågor. Vi säger och vill mena att skönhet inte spelar någon roll, skönhet är inte det viktiga. Ändå bländas vi, blir nervösa skolpojkar i dess närhet. Vi tillber vackra (kvinnor) som gudar tills de blir gamla och förbrukade.

Man kan tro Gertrud handlar om en kvinna som desperat försöker hålla kvar den form av makt hennes utseende en gång gav henne, men jag tolkar inte berättarjagets svala inställning som ett sätt att distansera sig från den annalkande katastrofen, utan ett sätt att förstå den. Hon är på väg att bli en gammal kvinna. Vem är hon då? 
   Hon har alltid tyckt att hon är en intelligent kvinna, men intelligensen har en så låg valutakurs i jämfört med skönheten. Särskilt i Hollywood, där hela dramat utspelar sig. I alla fall om du är kvinna. 

 Hur växlar man valutakurs? Hur byter man betalningsmedel utan att riskera att bli pank? 

*

Texten skyr inte tecknandet av livets banalitet. 

Det här är alla frågor som tvingades träda fram i ljuset efter metoo, inte bara de som berörde det sexuella våldet. Ser vi på män och kvinnor olika? 

Men den ställer också andra frågor. Kan man skilja verket från konstnären? Så ljuvlig denna diskussion om begåvning versus privilegier. Alla män i Gertrud säger att begåvningen kommer först och "talang är talang och har man den går man den karriär man förtjänar." Det är en oerhört talande mening som tas upp i olika versioner genom boken, kanske så till den grad att den blir bokens sensmoral? Men med ett frågetecken istället för punkt: Får man den karriär men förtjänar och beror det i så fall alla gånger på talang? 

*

Texten skyr inte tecknandet av livets banalitet. Det blir bitskt, nattsvart och drypande, varvat med så mycket distans till den egna personen att det nästan ter sig parodiskt. I slutändan skapar det något alldeles, alldeles underbart. 



__________

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 
80 %

Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen, meningarnas längd och klang, är skön att vara i.

Sparsamt men inte torrt. 

Vi får höra allt vad Gertrud tänker så stilen är mer berättande än visande stundvis, men det fina är att vi själva måste lägga ihop hennes tankar för att skapa en bild av hennes person och omgivning. 


 
- STORY/ DRIV - 
80 %

Också kallat "bladvändighet". 
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst? Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är intrigen uppbyggd?

I traditionen av det teaterstycke den är uppkallad efter bjuder det självklart på drama i sin renaste form: drypande av karaktärer med starka egna viljor och deras intrasslade relationer. Dock snirklar sig historien och blir svår att återberätta i korta drag, knepig att hålla i huvudet nu några veckor efter läsning.



- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN - 
90 %

Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt, hjärtsmärta för läsaren? 

 Ja, skyldig. Så fort det handlar om kvinnors ställning och problem i samhället har du mig i princip virad runt lillfingret. 



- KARAKTÄRER - 
95 %

Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta? Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt? 

Som sagt, starka, drivande karaktärer som ljuger och förställer sig och säger en sak och menar en annan. Ljuvligt.  



- ORIGINALITET - 
85 %

Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta? Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt? 

Självklart har händelser som denna - en kvinna som ett pris i en dragkamp, ett urlakat äktenskap och en djup sorg som lever kvar som en parasit i kroppen - bearbetats i text i alla tider men jag tycker att boken innehåller många fräscha nya aspekter, både i miljö, händelseförlopp och infallsvinkel.  



- SLUTET -
85 %

Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora delar av historien drar också ner poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning och upplösning. 

  Funkar. Svar får vi, insläppta på scenen som en bomb. Intriger reds ut. Vi får andas ut.



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
70 %

Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt, min kunskap om världen eller människor? Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?

Jag upptäcker att det har gått ett par veckor sedan jag läst och jag kommer inte ihåg så många detaljer, knappt ens hela historien. Men jag kommer ihåg känslan och det är som vanligt det viktigaste. 



__________


SLUTBETYG 

83,57 %

Funderar på att läsa om den med överstrykningspennan i högsta hugg.
 
__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare

__________


Gertrud
 Moa Gammel Ginsburg 

Utgiven: 2020-09-08
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 9789164207319

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...