DETALJERNA - Ia Genberg

                   

DETALJERNA
av Ia Genberg


Huvudpersonen ligger sjuk och i feberfrossan blir hon påmind om en annan gång hon hade feberfrossa, för många många år sedan efter en backpackertripp i Malaysia. Det får henne att minnas Johanna. Hur Johanna kom in som ett snedvridet fyrverkeri i jagets liv och lämnade platsen att brinna. 

Vi får följa med berättarjaget i ytterligare tre relationer: Niki, Alejandro och Birgitte. Mer röd tråd än så är det inte. Det är ett berättarjag och fyra människor som påverkat henne starkt. 

Och ändå går det inte att sluta läsa.


*


Hur kan det bli så personligt så snabbt? 
  Vi känner inte varandra, jag och boken, och ändå är det som att vi visst gör det. Som att den känner mig, för den beskriver saker jag varit med om men inte kunnat sätta ord på innan.
  Och jag känner den, för redan efter två sidor har jag kommit in i boken och vill veta "hur det ska gå". Jag vet inte riktigt vad "det"-et är, ändå vill jag vara kvar i den här boken och se världen ifrån berättarjagets ögon, via Genbergs ord. 
 


 * 

Gud vad skönt att komma in i en bok så snabbt och läsa så engagerat. Vad skönt att förväntningarna levdes upp till. Den här har stoltserat runt i varenda flöde jag följer och alla har sagt samma sak: Läs, eller skyll dig själv. 
   Det är sällan jag vågar lita på mina bokrecensenter när en bok är såhär uppsjåsad. Jag brukar ha med mig i bakhuvudet att det är möjligt, till och med troligt, att jag kommer bli besviken, just på grund av att mina förväntningar har hunnit nå astronomiska höjder.  Det är idel rosblad strödda över den här, så självklart väntade jag mig en medioker läsning.
   Skönt när andra har rätt. 


 * 


Jag har lånat hennes Söta fredag på biblioteket under den perioden jag bara läste chiclit, för jag tyckte den framsidan såg ut som något jag skulle gilla (neontonad, kollage-ig och tillräckligt mycket rosa för att lova igenkänning för den unga tjejen som var jag. Dessutom hette den något med "söta", då vet man att det är mysigt och puttinuttigt eller hur?)


Inte en utan två gånger lånade jag den, för att sedan, båda gångerna, lämna tillbaka med bokmärket kvarglömd någonstans mellan sida 11 och 21.

Har hon växt som skribent eller jag växt som läsare?
   Det är väl rätt säkert att säga att det är jag som växt, med tanke på att det enda jag läste i sen tonår hade namn som "Vattenmelonen" och "Mina hemligheter" och en och annan "Bridget Jones dagbok". 
    Inget fel på chiclit.
   Förutom möjligtvis kvinnosynen och det eviga tragglandet med mansletande.
   Ibland är språket direkt inte i fokus.
   Storylinen inte heller toppen alla gånger. 

I VILKET FALL, det jag ville säga var: Efter att ha läst Detaljerna har jag väldigt svårt att se att det skulle vara något fel på Söta fredag, utan felet låg nog mitt eget outvecklade litteratursinne. 


*

 
Men det är inte debutboken utan Genbergs senaste vi ska prata om här. 
 För ja, hur kan det kännas som om vi känner varandra såhär väl såhär tidigt, redan på första sidorna i denna samling meningar inbundna i grönt papper?
    För att jag hade fel i vad det här är. Det här är inte en roman. Det är ett brev vars mottagare jag sedan länge är bekant med; älskar.

 Det är ett kärleksbrev till litteratur.  




__________

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 
100 %

Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen, meningarnas längd och klang, är skön att vara i.


Jag tror jag älskar varje mening och varje mening är sann.



- STORY/ DRIV - 
100 %

Också kallat "bladvändighet". 
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst? Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är intrigen uppbyggd?


Vad handlar den här om? Människor jaget möter. 
Det finns inget problem att följa enligt en valformad dramaturgikurva men det har aldrig spelat mindre roll. Drivet är där, naglar sig fast i oss läsare och håller oss sedan där. 



- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN - 
100 %

Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt, hjärtsmärta för läsaren? 

Drivande historia är inte nödvändig för att jag ska vända blad som om jag fick betalt för det. Eller ja, den har väl en drivande historia. Jagets upplevelser. Det räcker i vilket fall för att den här kategorin ska få full poäng. 



- KARAKTÄRER - 
100 %

Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta? Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt? 

Personerna i jagets blickfång är målade med en blandning av förklaringar ("hen är sånhär") och exempel som får att helt se framför oss vilken sorts personlighet vi har att göra med. 

Utan att spoila för mycket kan jag ju säga att det är en berättelse om ett jag som möter många människor som manipulerar och utnyttjar henne, och dessa människor är ritade med sådan detaljrikedom att det måste ha varit oerhört lätt att namnge den här boken. 



- ORIGINALITET - 
90 %

Är det en historia som finns representerad i andra versioner, kanske till och med alldeles för många gånger i andra versioner, eller är det något som är nytt och fräscht och ögonvidgande? Stannar jag upp och tänker "oj, det där var ingenting jag förväntade mig" under läsningens gång eller utvecklas historien precis som man hade kunnat förutse? 

Jag har aldrig träffat en bok som gör såhär på det här sättet. Men relationsromaner om manipulativa, destruktiva relationer har jag såklart läst. Denna är en i särklass dock. 



- SLUTET -
90 %

Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora delar av historien drar också ner poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning och upplösning. 

Detaljerna är en bok om livet, som när det betraktas inte direkt har en startpunkt. Därför finns det heller inte ett klart, avslutande kapitel som berättar för oss att vi måste lämna huvudkaraktären. 
Det fanns som sagt inte mycket till linjär storyline och därför heller inte en direkt konflikt att lösa. 

Vid slutet har vi en klarare bild av jagets tidslinje och förstår bättre vad som föranledde jagets ageranden. 
Jag är inte hundra procent nöjd med slutet av den barnsliga anledningen att jag på ett plan önskar att boken aldrig skulle ta slut. 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
90 %

Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt, min kunskap om världen eller människor? Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?

Ni vet hur man mår efter att man läst en riktigt bra bok? 
Som att boken går omkring och kramar om en i flera dagar efteråt, som att allt som påminner om boken gör att man ler lite för sig själv? Ni vet när man längtar tills man kan läsa om den, och undrar om man inte kan göra det redan om en vecka eller så? 

Så är Detaljerna för mig. 


__________


SLUTBETYG 

95,71 %

Nej men vad händer? Betyder det här att det är en av de bästa böckerna jag någonsin läst? Rent bokbloggmässigt verkar det som det i alla fall.
Det finns ingenting mer jag skulle önska av den här boken.

...utom möjligtvis att den var längre, för jag ville inte att den skulle ta slut (och den trötta klyschan försöker jag ändå undvika i mina recensioner så hatten av till Genberg som tvingade dit mig ändå.) 



__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


___________

Detaljerna
Ia Genberg

Utgiven: 2022-01-07
Förlag: Weyler förlag
ISBN: 9789127175549

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...