GLASRUTAN - Saga Cavallin

                 

GLASRUTAN
av Saga Cavallin


Patricia är ung, väldigt ung, 21 typ, och får reda på att en i hennes bekantskapskrets, Maja, ska ha barn. Fast hon också är jätteung, bara 23. Det utlöser någon slags maratonstalking av denna Majas instagramflöde. 

 Patricia föreställer sig att Maja har livet under kontroll, med snyggt boende, lite äldre dvs mogen pojkvän och kanske världens mest perfekta frisyr. Samtidigt är Patricia less på allt hon och hennes kompisar gör. Hon är less på att de bara kommer in på de dåliga klubbarna och att om de kommer in på en bra klubb är allting ändå för dyrt. Hon är less på sin trånga lägenhet och på alla nätter hon spenderar ensam i den. 

 Så mitt i allt det här börjar hon fundera på det här med barnskapande. Det är ju verkligen inte så himla komplicerat egentligen. Hon skulle ju kunna, egentligen. Hon är väl kanske inte så gammal men inget barn längre i alla fall. 

 Patricia är i gränslandet mellan barn och vuxen och det mesta är en besvikelse. Att vuxendomen var slutstationen på allt detta väntande börjar kännas som ett antiklimax.  

*


Kort bok - kort recension. 
   Glasrutan är väl egentligen en novell som är uppdelad i kapitel. Den tar mindre än en timme att läsa och det tycker jag vanligen är ett plus. Jag gillar korta böcker. Jag älskar när jag kan öppna och stänga pärmarna för första och sista gången i samma sittning. 

Dessutom älskar jag nutidsskildringar som tar internet på allvar. Jag har väntat på att förstagångsupplevelserna som präglade min barndom ska finnas speglade i litteratur som talar till mig, inte om mig med en slags överseende vuxenhet.
   Det här är verkligheten, internet är stort och omvälvande och leder till riktiga känslor. Oavsett om vi tycker det är bra eller dåligt är det en sanning som jag börjar känna att samtidskulturen landat i. Kanske främst via dom som har levt internetlivet med samma intensitet som jag, dessa unga författare som inte moraliserande låter sina huvudkaraktärer bli sönderbrända för sin sociala medier-fåfänga. Så det tackar vi för. 

 Med det sagt, eftermiddagen med Glasrutan var en eftermiddag väl förvaltad. Cavallin har fångat sentonårens trotsiga putande med underläppen, dess rotlöshet och dess dekadenta dragningskraft. 
   Men kanske, trots mitt vurmande för korta böcker, hade just den här historien vunnit på att gå från novell till roman? Jag hade gärna tittat på ynglingarnas vånda och kval genom Cavallins glasruta ett tag till för att få med mig en starkare känsla än "jahaja" när jag slår igen pärmarna.

Slutet, med potential att vara en smärre tankeexplosion, var mer ett renodlad, svalt mmhm intressant medan man tittar ner i mobilen. 



__________

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


 Känns det värt att köpa en bok för minst 170 spänn som man läser ut såhär snabbt? 
Kanske för dom som inte behöver be sina kompisar swisha tillbaka varje lånad tjugolapp, men för oss andra? 

Känns det värt att springa ner till närmsta bibliotek (som i mitt fall ligger 7 minuter bort om du tar fötterna) och låna den för att sedan gå hem, koka kaffe och krypa upp i soffan? 
Ja. Ja, det tycker jag. 

Den sållar sig till den typen av litteratur som jag slukar på samma sätt man inte kan sluta äta Maltersers när man väl börjat: unga, avtrubbade människor som letar kärlek på tinder och egentligen inte vet vad de håller på med eller varför det går åt helvete gång på gång på gång. 

Frossa i andras olycka-lockelsen kanske? Det låter jag vara osagt. 

__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


___________

Glasrutan
Saga Cavallin


Utgiven: 2021-10-18
Förlag: It lit
ISBN: 9789198703924

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...