ÄLSKADE BARN - Ashley Audrain
ÄLSKADE BARN
av Ashley Audrain
Blythe har aldrig haft en bra relation med sin mamma, som i sin tur
hade en minst sagt ansträngd relation med sin egen mamma. Nu har
Blythe en egen dotter med livets kärlek Fox och allt ska bli bra.
Hon ska bli allt det där hon aldrig själv fick.
Om inte dottern Violet hade varit så... annorlunda. Det är något
kallt, beräknande över Violet, till och med som spädbarn, men Fox
säger att Blythe bara inbillar sig. Inför Fox ögon är Violet inget
annat än en perfekt liten dotter.
Blyhte vet inte om hon kan lita på sina egna instinkter och drad
djupare och djupare ner i sina föreställningar. Dramat får en än
mörkare nyans när sonen Sam föds och något ont händer
honom.
Efter det går det i princip bara neråt. Stryk 'i princip'. Det går
käpprätt rakt ner i ångestens tryckkammare, både för Blythe och för
mig som läsare.
Det här är officiellt den bok jag läst som fått mig att må allra
sämst.
*
Det här vad är det hemskaste jag någonsin läst. Tre fjärdedelar in i
romanen tror jag inte det kan gå sämre för huvudpersonen, men Audrain hittar
på nya sätt. Effektiva sådana. Redan de första sidorna gör ont att läsa, och smärtan varvas upp för varje
kapitel. Efter ett tag stagnerar mig läsning för jag kan inte förmå mig att
läsa mer än 10 sidor i en sittning, kan inte ens förmå mig att ta upp
boken.
Kallade vi Karin Smirnoff feelbadlittertur när vi mysled
igenom Janakipposviten? Well, Älskade barn får smalånger att te sig
som Disneyland.
*
Allt gör så ont. Alla aspekter av huvudpersonena liv är söndriga och
uppfläkta, blodigt bultande. Det är hennes egen mamma och hennes mamma i sin
tur och deras ovilja att ha barn. Det är mannen som Blythe träffar som är en
sån jävla Good Guy™ men som likt alla Good guys™ behöver det där TM:et för
att dölja att de är lika ruttna som andra romanantagonister, om inte
värre.
När Blythe föder Violet är det något som händer, ett sår från
hennes förflutna som hon trodde Fox hade lagat öppnas upp på vid gavel och
gör att Blythe inte kan ta till sig sin dotter Violet.
Eller är det Violet som inte kan åt sig sin mamma?
Från dag ett, då Violet fortfarande är ett spädbarn, har hon valt pappan. Och pappan är så jävla ignorant. Så han låter henne. När Violet föds lämnar Fox sin fru, mentalt. Han lämnar hennes tid och börjar alltid, ovillkorat, vara på Violets sida.
Eller är det Violet som inte kan åt sig sin mamma?
Från dag ett, då Violet fortfarande är ett spädbarn, har hon valt pappan. Och pappan är så jävla ignorant. Så han låter henne. När Violet föds lämnar Fox sin fru, mentalt. Han lämnar hennes tid och börjar alltid, ovillkorat, vara på Violets sida.
Det är så nattsvart att jag tänker: det finns ingen väg ur förutom döden.
Jag hoppas att huvudpersonen ska begå självmord, för det finns ingenting hon
kan omstarta sitt liv på, allt som är dåligt har hon fått och hon har inget
gott, tidigare liv att längta tillbaka till, så jag vill se författaren göra
en nattsvart deus ex machina och bara låta Blythe dö. Helst långt innan de
sista sidorna så att jag slipper så mycket hemskheter som möjligt, det gör
inget om det visar sig att bokens sista 100 sidor är blanka blad.
Det är dock en önskan jag inte kan luta mig mot, eftersom berättelsen är skriven i förstapersonsperspektiv. Det är väldigt krystat att låta huvudpersonen narratera sig själv in i döden, heter det på skrivarkurser, men jag är villig att låta det vara hur klyschigt som helst bara jag slipper.
Det är dock en önskan jag inte kan luta mig mot, eftersom berättelsen är skriven i förstapersonsperspektiv. Det är väldigt krystat att låta huvudpersonen narratera sig själv in i döden, heter det på skrivarkurser, men jag är villig att låta det vara hur klyschigt som helst bara jag slipper.
*
Varför läser jag ut den här boken då?
För att jag har machosistiska drag, absolut.
Men främst för att temat intresserar mig så vansinnigt. Får man tänka såhär? Kan man tänka såhär? Är det såhär det blir när kvinnor i generationer tvingas in i moderskap de Den här boken är med på min årslista och jag vill bara ha den utläst vid det här laget så att jag kan börja det enorma arbetet med att smälta den.
För att jag har machosistiska drag, absolut.
Men främst för att temat intresserar mig så vansinnigt. Får man tänka såhär? Kan man tänka såhär? Är det såhär det blir när kvinnor i generationer tvingas in i moderskap de Den här boken är med på min årslista och jag vill bara ha den utläst vid det här laget så att jag kan börja det enorma arbetet med att smälta den.
*
Jag har funderat en del på du-formen. Boken skulle kunna kategoriseras
som ett långt brev med Fox som mottagare.
Jag har skrivit många dikter i min dagar till ett mer eller mindre ansiktslöst du, men även kärlekar jag haft och aldrig nådde fram till verbalt. Därför behövdes dikterna, för det gick inte att höras i relationen. I en text fick jag lov att prata till punkt och skapa en alternativ verklighet där duet kanske faktiskt skulle kunna vara någon som förstod.
Jag har skrivit många dikter i min dagar till ett mer eller mindre ansiktslöst du, men även kärlekar jag haft och aldrig nådde fram till verbalt. Därför behövdes dikterna, för det gick inte att höras i relationen. I en text fick jag lov att prata till punkt och skapa en alternativ verklighet där duet kanske faktiskt skulle kunna vara någon som förstod.
Så tänker jag kring du-fomen i Älskade barn. Blyhthe blir
tvungen att skriva en bok som ett långt brev till Fox, för det är enda
sättet hon kan få lov att berätta sin historia. I verkligheten skulle han
aldrig lyssna.
*
Ett sista lilla bonuspoäng för framsidan. Helt otroligt finurligt
uttänkt av formgivaren, med nicken till psykologiska mekanismer och hur
dessa i sin tur är effekter av våra relationer med våra
föräldrar.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
- SPRÅK -
80 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan
poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen,
meningarnas längd och klang, är skön att vara i.
Det är ett effektivt, lättläst men ändå detaljerat språk som inte
lämnar läsaren med något att önska, förutom om läsaren är jag och
kräver att språket har det lilla extra (rytm, verbakrobatik,
abstrakta användande av konkreta företeelser och tvärt om - ni vet
sånt som får en att rysa till av välbehag när man läser) för att
nå högst i topp.
- STORY/ DRIV -
80 %
Också kallat "bladvändighet".
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst?
Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är
intrigen uppbyggd?
Hur ska jag värdera en boks intrig om det är just intrigen som
gör att jag lägger boken ifrån mig? Superhögt - eller
superlågt?
Såhär då: Får 100% för spänning, intresseväckelse och
tema.
Får -20% för att intrigen fick mig att inte vilja fortsätta
läsa boken.
Mejkar sense? Nä men jaja det gör det inte för mig
heller.
- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN -
110 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken
faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt,
hjärtsmärta för läsaren?
Det är ett hysteriskt, onyanserat engagemang som gör att jag
måste pausa boken var 10:e sida. Upplevelsen är för stark. Att
läsa den här är som att känna någon långsamt men med full
kraft dra hjärtat ur bröstkorgen, rakt igenom
köttet.
- KARAKTÄRER -
100 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta?
Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem
på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt?
Alltså jag hatar Violet.
Jag vet att hon 1.) Bara är ett barn 2.) Är fiktiv, för guds skull! Men jag tror aldrig jag har stött på en karaktär som jag hatar så innerligt.
Fox är också ett jävla spån men jag vet inte, två år av intensivt malande av litteratur har gjort mig avtrubbad för alla dessa värdelösa män. Jag är för besviken för att hata Fox, jag är helt enkelt inte förvånad över hans beteende. Han fattar inget. Han är man och han fattar inget och han kan komma undan med det, nej inte alla män men alldeles för många som jag stött på i litteraturform.
MEN. Alla karaktärer är så verkliga. Utifrån sin ram av rimlighet agerar karaktärerna helt korrekt.
-
ORIGINALITET -
80 %
Är det en historia som finns
representerad i andra
versioner, kanske till och med
alldeles för många gånger i
andra versioner, eller är det
något som är nytt och fräscht
och ögonvidgande? Stannar jag
upp och tänker "oj, det där
var ingenting jag förväntade
mig" under läsningens gång
eller utvecklas historien
precis som man hade kunnat
förutse?
Den här boken vågar pratat om
ett ämne som är så svårt att
ta upp att. Vi har börjat
vänja oss vid böcker om incest
men dess polemiska motsats kan
man inte skriva om, det
vitglödgade hatet för sin egen
dotter, för
moderskapet.
Vi hör om tusentals föräldrar
som lämnar men vi hör det
aldrig från deras
sida.
Hur edgy man än är så går man
liksom inte ända hit.
EDIT:
Nu efter att jag började hålla utkik efter böcker som denna hittade jag rätt så jävla många. Typ Rachel Yoders Nattbitchen, Jag är gud av Malin Karim, Madonna av Sara Vilius, Olga Ravns nya Mitt arbete...
Hela kompositionen, det faktum att det klassas som en spänningsroman och stilen, storylinen som dryper av ångest och misär sida efter sida, den känns ändå som något i en klass för sig, men temat snarare trendar än är något unikt. Så kan det gå när man inte är påläst nog...
Jag har därför ändrat betyget från 100 till 80.
- SLUTET -
90 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker
betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt
utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt
för stora delar av historien drar också ner
poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina
gränsen mellan försoning och upplösning.
Jag läste på någon blogg att slutet var så förutsägbart,
men jag kände att jag fick closure. Trots att jag sa att
jag tyckte det bästa för huvudkaraktären var att avsluta
sitt liv känner jag att det näst bästa vara att det
slutade som det gjorde.
- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
80 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att
jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt
synsätt, min kunskap om världen eller människor?
Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?
Ja. Jag vet inte på vilket sätt denna obehagliga
läsning kommer att lämna sin etsning på mitt minne, men
att den kommer det är självklart.
__________
SLUTBETYG
88,57 %
Jag behöver böcker som den här, men gärna ur andra färgskalor
än bara olika nyanser av mörker.
Jag har läst att man avråder läsning av denna till havande
eller nyblivna mödrar. Jag förstår det.
Men för att röja upp ny mark för en debatt som jag tycker får
alldeles för lite plats i media - den om kvinnorna som känner
ovilja inför moderskap - är det här en discoglittrande,
hullingförsedd rivningskula.
__________
Glöm inte att följa mig på instagram!
---> @Ordligare
___________
Älskade barn
Ashley Audrain
Originaltitel: The push
Översättning: Helena Hansson
Utgiven: 2021-04-28
Förlag: Albert Bonniers förlag
ISBN: 9789100182861
Kommentarer
Skicka en kommentar