ROLF - Malin Lindroth

                     

ROLF
av Malin Lindroth

Rolf har ingenting. Inga relationer att tala om, inget stimulerande jobb, inget kärleksliv. Jobbet som lärare på komvux var menat att vara tillfälligt, men tjugo år senare är han fortfarande kvar, fastän varken de andra lärarna eller eleverna egentligen gillar honom. 
  
Tills en dag Pinkie kommer in i lärarrummet och behöver hjälp med sina såriga armar. 


*


Jag har snöat in på Malin Lindroth. Detta blir min tredje bok av henne i år. Trots det känns det inte som någon slags fandom. Ibland är jag inte ens säker på att jag gillar det, men jag fortsätter läsa ändå, kastar mig över allt med hennes namn tryckt på pärmen. 
   Jo, visst. Jag gillar att det går lätt att läsa, att handlingen kretsar kring en karaktär som tillhör samhällets sociala utkanter och att moralen tar ett steg tillbaka för att ge plats åt det mänskliga, det fula och såriga. 

Men prosan är lite kantig. Karg skulle man kunna säga. Jag möter inte karaktärerna eller ens handlingen face to face utan snarare som man betraktar ett skådespel genom en något frostad fönsterruta. Avståndet är en del av stilen och jag tycker om det på det sättet att det sätter ett större fokus på handlingen, de faktiska händelserna, än att jobba mot att få oss att tycka om och heja på karaktärerna. Men det lämnar mig inte berörd in i märgen. 

Det kanske man inte måste bli heller. Jag läser sådana ofantliga mänger att jag misstänker att det är mitt eget fel snarare än Lindroths att jag är så avtrubbad. Det behöver vara något extravagant för att jag ska börja föreläsa om att Det Här Måste Du Läsa! 

Nej, det här är inget läsmåste. Men det är ett intressant inlägg i sökandet för att bredda av tvåsamhetsnormen. Rolf blir en symbol för vad som händer när en människa uppgår i ett konstant tillstånd av ensamhet. Han blir, förutom avslaget olycklig, också direkt en måltavla för anklagelser om perversioner. En norr-om-medelålders man kan inte ha en icke-sexuell relation med ung kvinna, det måste vara något som är fel med det, det vet både läsaren och Rolf själv. 

Boken är en slags tänk-om: 
Tänk om allt inte handlar om sex utan viljan att vara nära någon? Tänk om vi är så upptagna med strukturer att individers faktiskt olikheter glöms bort? 
Och tänk om man själv hade varit såhär ensam? Vad hade ensamheten drivit en till? Vilka murar hade nötts ner? Vilka gränser hade sakta men säkert känts mer och mer okej att korsa? 


*

OBS! Spoilervarning! 

Boken sensmoral är lika slagkraftig som förväntat. Historien börjar med att Rolf är säker på att ha dödat en flicka, men i berättelsens slut är vi inte så säkra längre. Kan det ha varit Rolfs låga självkänsla som eggade på bilden av honom som en så dålig person att han skulle vara kapabel till mord? Är det svaret på vad ensamhet gör med en? 

Lindroth mästrar inte, i min mening. Hon lägger upp scenarion på bordet och säger: tänk om allt inte är enkelriktat och svartvitt? 
   Sen låter hon publiken få döma bäst de vill, hon har redan lämnat scenen. 



__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA? 


Det är en intressant bok, mer än andra kvaliteter är det det som står ut. En ovanlig, intressant historia som är trevlig att tugga på ett tag. Sen går man vidare. Inte otänkbart till andra böcker av samma författare. 


__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 



___________

Rolf
Malin Lindroth

Utgiven: 2020-04-01
Förlag: Norstedts förlag
ISBN: 9789113107073

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...