BACKLASHEN: Metoo och revolutionen som stoppades - Irena Pozar

                      

BACKLASHEN: 
Metoo och revolutionen som stoppades
av Irena Požar

Jag brukar säga att #metoo är den största historiska händelsen som har skett i mitt liv. Plötsligt hade alla kvinnor en röst, en gemensam, som var så högljudd och laddad med styrka att den var omöjlig att ignorera. 

#Metoo var startskotten för en tid då samtalet aldrig mer skulle behöva kidnappas till "inte alla män", för det var inte ord mot ord längre. Det var den samlade kvinnliga världsbefolkningens samlade erfarenheter och de, VI, skulle inte låta sig tystas. 

Trodde jag. 

Det gjorde Irena Požar också. 


*


I Backlashen berättas det om hur vi, kvinnorna som trodde att de äntligen skulle bli tagna på allvar, fick framgången kastad tillbaka i ansiktet när förtalsdom efter förtalsdom började ploppa upp som mörka moln bland nyhetsrubrikerna. De flesta minns ju Cissi Wallin och Fredrik Virtanen-debacklet, och om vi ponerar att Wallins historia är sann blir budskapet rent obehagligt: du kan behöva betala skadestånd till din förövare.
   Eftersom man inte vet vad som egentligen hände mellan de två enskilda individerna har Požar även tagit upp andra exempel på (unga) tjejer som behövt börja vuxendomen med att betala skadestånd till sina förövare efter att ha namngivit dessa i vad som uppfattades som trygga rum, främst facebookgrupper.
   Det Požar främst tar fasta på är att vi har en lagstiftning som i grund och botten fortfarande fortfarande bygger på patriarkala värderingar. Jag höll på att skriva "och jag håller med henne" men det är inget att hålla med om eller inte. Det är ett faktum och jag är i ärlighetens namn spytrött på att behöva argumentera för att vi lever i ett samhälle där kvinnor och deras kroppar inte skyddas. 
Att läsa Backlashen är stundvis som att släppa ut ett andetag som hållts fast i bröstet så länge att det börjat pipa i lungorna. Nej, feminismen har inte gått för långt, skriver Irena. Den har till och med gått bakåt, om man kollar på undersökningar kring hur unga män ser på kvinnor och feminism.  

Požar snavar lite i tydlighet då och då. Det finns gånger då brödtexten inte är kristallklar på det sättet som krävs för den här typen av bok och även om det inte förstör helhetsintrycket tyckte jag  att det behöver nämnas. 
   Hon skriver också om att förtalsdomar borde ta hänsyn till "sanningen". Det är oklart vad som menas med detta.
   För den sanning vi i samhället har kommit överens om är väl den domaren kommer fram till? Vad vi än tycker om det är det det vi måste förhålla oss till för att ha ett civiliserat samhälle.
  Jag tolkade det som att "våldtäkten hände, men det gick inte att döma den, men eftersom den ändå hände ska man inte kunna ställas till svars för förtal." En icke fällande dom betyder ju att det inte finns belägg nog för att det hände? Eller? 
  Jag önskar verkligen med hela mitt hjärta att det hade varit så. Främst önskar jag att inte uno reverse-kortet "förtal!" fanns att tillgå för förövare. Men jag önskar att det hade förklarats ytterligare hur denna sanningsklausul hade funkat i praktiken. Det känns som om boken hade mått bra av att få dra till sig lite till, kanske växa sig några sidor längre, för att läsaren skulle få hänga med hela vägen till resonemangets slut. 

Boken är som sagt lite kort och det har både sina för och nackdelar. Det hade kunnat djupdykas mer och det hade krävt fler sidor, men samtidigt gillar jag att snabbt komma åt kärnan så som en kortare bok ofta tvingar mig till. 




__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA? 


Det här blev ingen lång och utförlig recension vilket jag känner att det matchar boken. Jag hade nog förväntat mig mer av den, men som en introduktion till ämnen som förtal, mediernas roll i metoo och patriakala strukturer inom rättsväsendet är den intressant. Jag kommer fortsätta läsa vidare, som alltid, och hoppas att Požar kommer ut med en reviderad, utvecklad version av Backlashen, eller bygger vidare på samma grund för en nästa bok.  

Är den läsvärd då? Jo, det tycker jag. Som ett debattinlägg i den aldrig sovande feministiska kampen men inte som en fulländad feministisk bibel, som andra böcker jag läst så som Bad feminist av Roxanne Gay och Att uppfinna världen av Katrine Marcal. 


__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


___________

Backlashen: Metoo och revolution som stoppades
Irena Požar

Utgiven: 2022-04-01
Förlag: Weyler
ISBN: 9789127174177

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...