SOMMARLYSSNINGSTIPS #1: KVINNOR SOM VI - Dolly Alderton

                        

KVINNOR SOM VI
av Dolly Alderton

Nina George Dean befinner sig i det gränsland som 30+-skapet innebär. Några av hennes vänner har fått barn, de flesta har gift sig och flyttat från stan. Själv är hon singel, har ett frilansjobb som skribent och bor i en liten lägenhet i London.
Den här spelplanen har vi sett så många gånger förut, om än inte lika frekvent som på tidigt 2000-tal: det har det klassiska chic-lit upplägget. 

Och visst längtar Nina efter det som kvinnorna i hennes närhet har: partner, familj, stabilitet. Så till den grad att hon faktiskt ger sig in i nätdejtandets djupa skogar. 

Men Kvinnor som vi saknar många Bridget Jones-esquea drag som jag trodde var obligatoriskt för chic lit. 
Huvudpersonen är inte förringande om sitt eget värde, köper inte vilken skit som helst och säljer inte sin själ för möjligheten att gifta sig med Prince Charming. 

Att boken dessutom är genuint rolig med en fantastiskt rapp dialog är ännu en faktor som gör att romanen känns som den förnyelse dejtingskildrande (kvinnoorienterad) litteratur har väntat på. 

*


Vad jag har saknat Chic lit. Jag svepte allt inom genren när jag var i sena tonåren, inhalerade utan att tugga. Marian Keyes, Sheila Oflanagan, Jenny Colgan, Meg Cabot, Sophie Kinsella, Mhairi McFarlane. Jag tyckte inte lika mycket om allt men in i kroppen skulle det.
   Det var antagligen ett substitut för reellt dejtande. Jag var ingen självsäker tonåring, drömde om att få en pojkvän varenda natt men vågade inte prata med killarna på dagarna. Någonstans långt inne i mig fanns nog också en dröm om att lämna lilla Göteborg för att bosätta mig i en större stad, en med mer puls. Det verkade vara där det hände. Chic lit gav mig flygbiljetter och pojkvänskandidater som funkade med den stiltje som grundskolan innebär.
  Sen gick den litterära genrer i träda ungefär samtidigt som jag började inse att den inte var helt oproblematisk. Pojkvän var visserligen fortfarande målet, men jag började inse att det finns en historia även efter romanslutet. Att lära sig leva i en relation . som kvinna, med en man - blev temat på tidiga 20-årens läsning och den hängivna läsaren har säkert märkt att den här plattformen fortfarande premierar kvinnors historier, även om dom har blivit mörkare. 
   

Därför kändes läsningen av Kvinnor som vi som att återse en mycket gammal vän och inse att ni båda har växt upp och blivit bättre. Det här är hundra procent underhållning utan att falla för gamla feelgood-floskler och romcomsensmoral. 

Alderton driver med kvinnor, män, föräldrar och engelsmän med perfekt fingertoppskänsla: scenerna är absurda men aldrig på ett buskis-sätt.
   Vi slipper alltså "pinsamma ramlingar" (min absoluta hatorit feelgood/chic lit grej. "Kolla så dumt det blev, vad klumpig jag är!" Var är det kul? Man reser sig, borstar av sig gruset och går vidare) och historier som drivs av att alla, inklusive läsaren, kan se att killen är superkär i huvudpersonen utom huvudpersonen själv. 

Det är som att genren har växt upp och fått självförtroende och självkänsla. Om man låter den här romanen tala för hela genren, vill säga. Men det önskar jag att den gör. Jag önskar att den sätter tonen för hur vi skriver om kvinnors längtan och kärleksliv under 2020-talet. 

Vad jag tyckte mycket mycket om var att Nina tilläts både hata dejtingsystemet och ändå inse att hon var tvungen att spela inom det, och det som utgör en av bokens starkaste punkter är just reflektionerna kring det. 

*

Den engelska originaltiteln är "Ghosts", vilket passar bättre än svenskans eftersom det anspelar både på dejtingfenomenet ghosting, att plötsligt sluta skriva till någon man är romantiskt involverad med, och att ett genomgående tema är att männen försvinner som ut i tomma luften, utan att lämna spår efter sig. Det är pappor som lämnar och pojkvänner som slutar skriva och äkta makar som struntar i sina fadersansvar för kvällar i alkoholens glömska. Det sorgligaste exemplet på ett manligt bortfall är Ninas egen pappas begynnande demens. 



_______

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA... ELLER LYSSNA?

Kvinnor som vi är en stark läsupplevelse, lättsam men ändå välgrundad, som kan njutas både som ljudbok och fysisk bok.  


__________


Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


___________

Kvinnor som vi
Dolly Alderton

Originalets titel: Ghosts
Översättare: Helen Ljungmark
Utgiven: 2021-08-16
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113114101

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...