SOMMARLYSSNINGSTIPS #3: Morden på Österlen

                         

DÖDEN GÅR PÅ VISNING
&
ETT FYND ATT DÖ FÖR
av Anders de la Motte & Måns Nilsson

Inte ens lummiga sommarösterlen är skyddat från hiskeliga dråp och hjärtlösa mord. 
När en amerikansk tv-personlighet blir mördad under visningen av ett av sin husprojekt vet kommisarie Tove Esping att det äntligen är hennes tur att visa vad hon går för. Oturligt nog är stjärnkommisarie Peter Vinston från Stockholm i trakterna just när mordet sker och lyckas bli den som kommer först till mordplatsen och således också den som får ta hand om fallet.

Det är början på en... nå, vänskap är för mycket att säga, låt oss kalla det arbetsrelation Esping och Vinston emellan när Österlen står inför nya brottslingar och det är också början på vad jag hoppas kan hålla i sig som sommartradition för mig: att läsa Morden på Österlen för att komma i sommarstämning.


*



All litteratur behöver inte vara omvälvande och tankeväckande. Ibland gör litteraturen något annat fantastiskt: den underhåller. 
Får en att må så jäkla bra.  

*

Jag har alltid sagt att jag inte gillar deckare, men det är bara för att jag inte alls har utforskat den genren. Blodet och brutaliteten avskräcker mig och likaså den diskbänksgråa realismen som många verkar dras till. 
   Men det är ju inte allt spänningsfalangen av litteratur har att erbjuda. En del av genren som jag bara hört talas om i bakgrunden är pusseldeckaren, den som lovar mer känslan av klurig gåta än verklighetstrogen brottsutredning. Så förra sommaren bestämde jag mig för att dyka ner och se vad den hade att erbjuda, och hittade nästan direkt då nysläppta Morden på Österlen

*

Jag lyssnade på Döden går på visning tidig juni 2021 och kom omedelbart i sommarstämning, direkt från inläsningen första minut som startade med en somrig trudelutt, ett konstgrepp jag inte mött tidigare i ljudboksvärlden. 
  Jag svepte hela ljudboken nästan i en tugga och kände mig tung och omtoverad att lämna världen jag vistats i, trots att berättelsen var slut. På internet kallas det "boksmälla". 

Ett år senare var det dags för sommar igen och marknadsföringsteamet hade tänkt till, när de lät både första delen komma ut på pocket och andra delen som ljudbok och inbunden bok ungefär samtidigt med att skolorna slutade. 

*

LJUDBOKEN PASSAR...


...den som gillar pusseldeckare 

...och udda/asociala () huvudkaraktärer. 

...den som älskar Skåne (dvs alla, eller hur? Man kan inte annat än älska Skåne.) 

...den som vill komma i sommarmode (eller maintaina det sommarmode man har). 

 ...den som tänker att Agatha Christie som man, komiker och skåning låter som en sjukt bra kombo. 

...den som vill ha en skaplig chans att själv lista ut vem mördaren är.



LJUDBOKEN ÄR...

 - lagom lång.

 - inläst av Gunilla Leining.

 - ackompanjerad av musik i början och slutet av boken. 

 - tillgänglig på alla lyssningstjänster.
      - (Tips: kolla med ditt lokala bibliotek! Långt fler titlar än jag trodde finns tillgängliga där digitalt!) 

_______

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA... ELLER LYSSNA?

Strand/klippor/gräsmatta/hammock + Österlenserien i öronen + kanske lite kaffe, några jordgubbar eller ett glas vin = sommarfeeling fixad.  

__________


Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


___________

Morden på Österlen #1: Döden går på visning
Anders de la Motte & Måns Nilsson

Utgiven: 2021-06-09
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 9789137159713

*

Morden på Österlen #2: Ett fynd att dö för
Anders de la Motte & Måns Nilsson

Utgiven: 2022-05-27
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 9789137159737

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...