MATRIX - Lauren Groff

                      

MATRIX
av Lauren Groff


Det är mitten av 1100-talet. Marie är en bastard, en halvättling till kungen, som blev till genom en våldtäkt. Efter en bekväm uppväxt i klostret konstateras att Marie är alldeles för ful för att någonsin kunna giftas bort och hon blir bortskickad till ett kloster i England av ingen mindre än sitt livs kärlek: kungens hustru Eleanor. 

Där börjar livet på klostret och det är det vi följer, med upp och nergångar, konflikter och fredstider, födslar och död. 

En panorama av livet som det var då, helt enkelt. 


*


Sen jag började bokblogga har jag levt efter devisen ju fler böcker, destu bättre. Kontentet behöver vara maffigt, mycket att erbjuda och komma med jämna, ofta korta, mellanrum.
   Det har gjort att alla böcker över 350 sidor har åkt bort. Det finns helt enkelt inte tid att läsa så långa böcker när jag har en image av att vara storläsare att upprätthålla, för även om det är många sidor blir det bara en till bok i statistiken. 
  Jag har också blivit mindre tålmodig, kastat bort böcker (inte bokstavligt! Men väl till secondhandaffärer) om de inte fångar efter 30-50 sidor. Livet är för kort osv osv, gnolar jag och gör nya räder på bibliotek och Stadsmissionen. 
   Kvantitet, helst i kombination med kvalitet, men kvantitet är religionen jag har praktiserat. 

Därför var jag nära att släppa ifrån mig Matrix både en och två gånger. Jag började med boken i maj men hade inte rätt känsla för den, så lät den ligga.
   I juni gjorde jag ett nytt försök och stakade mig igenom några sidor åt gången.

 I början av juli var jag och hanen på Hotell Gästis i Varberg, ett ställe som fullkomligt svämmar över med böcker. Kvällen när vi är hemma igen hittar jag inte Matrix och när jag tänker igenom var jag hade den sist inser att jag måste ha glömt den på värsta tänkbara ställe: i hotellobbyn på Gästis, en lobby som innehåller minst 10 dignande bokhyllor. Om någon har glömt en bok på ett bord där har personalen troligen bara satt upp den i hyllan igen, och att få en personal att kolla igenom varenda hylla för att hitta en bok kändes precis lika orimligt som att be någon att leta efter den där förbannade nålen i höstacken. 

Det var när jag insåg att jag saknade boken något infernaliskt som jag insåg att läsningen, trots att den var motig, var värd det.
   Och som om bokgudarna hörde min önskan hittade jag boken dagen efter. Jag hade visst inte alls glömt den, jag hade lagt den på skohyllan när jag kommit hem och glömt att jag gjort det. 
   Vilket i ärlighetens namn är textbook jag.


Matrix är som tidigare nämnt stundvis utmanande läsning. Groff har fångat tidsandan genom att låta språket vara av det mer ålderdomliga slaget, men det är inte främst där det kärvar sig.
   Det är snarare hennes berättarteknik, att låta saker bara ploppa upp och refereras till utan att presentera dessa först. Det kräver att jag som läsare ständigt behöver vara på alerten och sortera om det är ny eller gammal information. Det tog mig nästan hela boken att vänja mig, men jag tycker inte det är en dålig sak.
   Min mamma säger ofta att man behöver befinna sig i utkanten av ens kompetens för att utvecklas, och Matrix placerar mig där och säger till mig att snällt vänta. Det är något jag, nu efter läsning, tackar för.

*


Temat på romanen är kvinnlighet, närmast feminism, genom en historisk lins.
   Huvudkaraktären Marie är större än andra kvinnor, envisare, starkare. Hon leder sitt kloster med en stark hand och tvekar sällan på sina beslut, även när resten av nunnorna ifrågasätter henne. Genom Marie lyckas Groff kila in pikar mot kyrkliga traditioner som är aktiva än idag, men texten går också att reflektera mot dagens samhälle och hitta berättelser som har fått en historisk skrud i romanen. 


__________

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 
80 %

Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen, meningarnas längd och klang, är skön att vara i.


Fint men krångligt. 

Det slingrar sig, börjar inte alltid där man tänker att en kronologisk mening skulle börja. 

Svårt att förklara men det var för mig utmanande prosa som krävde sitt innan jag kom in i det. 

Ändå fint och mycket tacksamt när jag väl vant mig.  



- STORY/ DRIV - 
50 %

Också kallat "bladvändighet". 
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst? Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är intrigen uppbyggd?


Jag hade svårt att sammanfatta handlingen då den mer kändes som nedteckningar av vad man skulle se om man tittade genom klostrets fönster. 

Intrigen är alltså 'livet' och jag kan ha svårt för att godkänna det som en välskriven, spännande intrig. 

Som det står på sista sidan: livet rullar på. 
Detta är en avbildning av det. 
Det är intressant men intresset kommer av miljön och liven, inte av en intrigdriven handling.  



- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN - 
80 %

Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt, hjärtsmärta för läsaren? 

Jag dras inte direkt tillbaka in i boken eftersom jag vet att det är utmanande, men jag kände och hur jag långsamt flyttade in i romanens värld och bodde på klostret med nunnorna. 

Historiens framfart, nej, men miljön, den påverkade mig starkt. 



- KARAKTÄRER - 
70 %

Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta? Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt? 

Dom visar vara halva ansiktet för mig, många hålls på långt avstånd med hjälp av berättarstilen och det är svårt att hålla isär alla, för det är många kvinnor och bara någon rads presentation när de träder in i berättelsen. 
Ändå är det förbluffande många från kavalkaden av klosterkvinnor som fastnar. 

Huvudpersonen och priorinnan Marie är en naturkraft som jag hade hatat att behöva ha i min närhet men kunnat följa till världens ände.



- ORIGINALITET - 
100 %

Är det en historia som finns representerad i andra versioner, kanske till och med alldeles för många gånger i andra versioner, eller är det något som är nytt och fräscht och ögonvidgande? Stannar jag upp och tänker "oj, det där var ingenting jag förväntade mig" under läsningens gång eller utvecklas historien precis som man hade kunnat förutse? 


Aldrig läst något liknande. 
Jag har inte läst många historiska romaner men denna utmärker sig också i tema, i språk och i miljö. Bettarteknik skiljer sig också från mycket annat jag läst.  



- SLUTET -
50 %

Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora delar av historien drar också ner poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning och upplösning. 

Ett helt okej slut men svårt att avsluta med pompa och ståt om historien inte haft en stark huvudintrig. 
Det fanns liksom inget som skulle "lösas". 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
60 %

Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt, min kunskap om världen eller människor? Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?


Det här är en annorlunda läsupplevelse och jag kommer bära känslan med mig den gav mig snarare än skeendena som skildras.


__________


SLUTBETYG 

70 %

För den historieintresserade är detta säkert guld, då den är löst baserad på en verklighetens Marie som verkade i England under 1100-1200-talet. 

För den som lever för snirklig prosa som kräver mycket och ger mycket tillbaka är det också en rekommendation. 

Kanske mindre av en rekommendation för den som bara vill ha en historia med högt driv och starka plottwists. 

__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


___________

Matrix
Lauren Groff

Engelsk originaltitel: Matrix
Översättare: Bogg Johanna Karlsson

Utgiven: 2021-10-12
Förlag: Bookmark förlag
ISBN: 9789189393066

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...