KULAN SOM INTE TRÄFFADE - Richard Osman

KULAN SOM INTE TRÄFFADE
av Richard Osman

Gamlingarna på Cooper's Chase har inga planer på att dra sig tillbaka. Tvärtom, dom har ett nytt cold case att peta i som visar sig vara långt ifrån så avskrivet som dom först tror.

Som vanligt med Richard Osman är det (minst sagt) färgglada karaktärer, ett intrikat pussel av ledtrådar och misstänkta och en humor som är så omisskännligt brittisk att man himlar på ögonen samtidigt som man inte kan låta bli att skratta.


*


Det är mitten av december och jag springer mellan examinationer, extrapass och kompisar som behöver tackas och önskas god jul på olika barer. Jag har inte tid att landa, ännu mindre sitta still och läsa en bok. Men vad kan man göra samtidigt som man är på språng? Man kan lyssna på Richard Osmans pusseldeckare Torsdagsmordklubben. Det kan man verkligen göra. Synd bara att tio timmar med Cecilia Nilsson går så fruktansvärt fort. 

Nej men vad ska jag säga. 
Det är tredje mysroliga delen om fyra pensionärer som "råkar" bli indragna i mordutredning efter annan. Det här är den roligaste delen i serien tycker jag, där situationskomiken visserligen är lika brittisk (dvs lite lite skämskuddig) som dom tidigare men där utförandet faktiskt leder till att jag skrattar högt. 

Mordgåtan har många komponenter, så himla många små svängar innan vi kommer fram till den verkliga skurken, och jag hänger inte med på alla. Det överlämnar jag till Joyce, Elisabeth, Ibrahim och Ron, bokens stjärnkvartett, som när det väl är löst ger en utförlig förklaring till allt som hänt och hur dom kom fram till det. Tacksamt, tycker en stressad student som bara vill njuta av sin öronlitteratur i årets mest hektiska månad. 

Som sagt, vad mer ska jag säga. Värt att läsa, kanske ännu mer värt att lyssna på. Cecilia Nilsson är en engagerad röstaktör och ger olika små röster till dom olika karaktärerna som höjer upplevelsen med minst 50%. 





__________

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?



Mys och mord, en berättelse tecknad med mycket säker hand. 
Det finns alltså ingen anledning att inte lyssna. 

Det är mitt mellandagstips till dig. 

God jul och god fortsättning! 


__________



Tack Albert Bonniers förlag för möjligheten att läsa den här lilla pärlan!

__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


___________

Kulan som inte träffade
Richard Osman

Utgiven: 2022-10-26
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 9789100198534

Kommentarer

  1. Det låter som en väldigt trevlig bok måste jag säga. Tack för tipset!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...