LOVE ME TENDER - Constance Debré

                                  LOVE ME TENDER
av Constance Debré


Vad är en god moder? 
Är det samma som en god kvinna? 
Vad krävs för att då vara en god kvinna? 

 I det Frankrike Constance Debré berättar om verkar förutsättningen för att vara en god kvinna vara att älska en man. När Constance efter flera års äktenskap med en man kommer ut som lesbisk börjar de blodiga förhandlingarna om sonen, förhandlingar Constance vid bokens början håller på att överklaga.

Boken är författarens autofiktiva berättelse om att upptäcka sig själv och sin sexualitet sent i livet, om idéer om kvinnlighet och manlighet och attraktion som vi bär med oss medvetet eller omedvetet, om vad det innebar att vara en "lyckad individ" i dagens samhälle. 
Det är också ett inlägg i debatten om det verkligen kan upprättas rättvisa rättssystem för vem som är en bra förälder. 


*


Egentligen har jag redan börjat på fyra böcker det senaste: en essäbok, en Tessa Hadley-roman och två ljudböcker. Jag kan läsa vilken som helst av dem men ingen av dem drar i mig. Det splitternya exemplaret av Love me tender har legat på soffan i flera dagar. Som det har dragit i mig. 
Jag kan inte stå emot längre, öppnar boken och sveper en tredjedel lika snabbt som jag skulle druckit ett glas rött vin - i genomsnitt tar det mig en timme per glas. I genomsnitt tar det definitivt inte mig en timme att läsa en tredjedels bok. 

Jag läser inte, enbart. Jag annoterar, som jag har lärt mig att det heter. Jag stryker under och skriver i marginalen tills pennan tar slut och jag måste sluta läsa tills jag fått köpa en ny, för att läsa utan att kunna spara de bästa meningarna känns ogörbart. 

*

Är det det vackra omslaget som fått mig att redan innan bli så vänligt inställd till boken, eller är det de få men positiva recensionerna jag sett segla förbi på instagram? 

Eller är det temat, moderskapet, vägran att rätta sig in i fåran där de godtagbara mödrarna står, skildringen av samhällets straff mot att inte vara en god kvinna? 

Debré älskar inte, hon knullar. Hon ger inte sina hemsläp namn. Hon är en manligt karikatyr i en androgyn men kvinnligt definierad kropp. Boken är ett uppror mot kvinnoskapet, ett erkännande av misslyckandet att spela god kvinna, och vad alternativet till det blir. 
Och ni vet ju hur mycket jag älskar uppror och alternativ kvinnlighet. 

*

Det är autofiktion som hittas på skönlitteraturshyllan, vilket betyder att man ändå bör åta en viss försiktighet med att läsa allt som definitiv sanning: kanske finns det saker författaren undanhåller för att upprätthålla en bild av sig själv som är mer fördelaktig att presentera utåt? 

Den flyktiga livsstil hon har kan säkert användas som argument för att hon kanske inte är den mest passande föräldern för sin son, med tanke på att hon i perioder inte ens har ett stabilt hem utan surfar mellan vänners soffor. Läsaren får ta del av hennes historia och självklart sympatiserar man med jaget som berättar, men jag kommer inte ifrån känslan av subjektivitet och att historien från exmaken antagligen är fundamentalt annorlunda. 

Även sättet Debré på något sätt "släpper" taget om sin son får mig att undra hur den verkliga historien egentligen ser ut. Men där är vi kanske återigen på idéen om den perfekta modern, som ska vilja vara moder mer än något annat, mot alla odds? Faller jag också i fällan "en mamma som ger upp efter hårt motstånd är i grunden ingen bra mamma"? Hade jag själv orkat om jag var i hennes sits, om jag som Debré fått mitt privatliv vrängt och utskakat framför de dömande bödlarna i rättsalarna ? 

Verket sanningshalt blir också sekundärt i och med att den presenteras som fiktion. Jag håller stenhårt på det här - ett verk som står på skönlitteraturshyllan har rätt att sväva iväg från sanningen (som om det finns en objektiv sanning i de flesta fall ens...) i förmån för konsten. 


*

 Oerhört lätt att läsa. Jag gillar rytmen, kommatecken hellre än punkter, många av dom, ständigt, i en slags ström, en slags takt som går att känna inne i kroppen. När jag har läst ut finns det väldigt få sidor som har lämnats orörda. Det är ljust rosa strykpennestreck på alla uppslag. 

__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


Som en av årets bästa läsuppleverlser kan jag såklart inget annat än att varmt rekommendera den här. 

__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare



___________

Love me tender
Constance Debré

Originaltitel: Love me tender
Översättare: Emma Majberger

Utgiven: 2023-05-23
Förlag: Bokförlaget Atlas
ISBN: 9789174450477

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...