SENT PÅ DAGEN & SYSKONEN - Tessa Hadley

SENT PÅ DAGEN 
SYSKONEN
av Tessa Hadley


Sent på dagen hittade till min bokhylla via min favoritsecondhandaffär, Stadsmissionen på Lergöksgatan i Göteborg. Jag tyckte omslaget var snyggt och hade svaga minnen av att jag hört författarens namn någon gång, så 30 kr fick den väl vara värd. Sen stod den i bokhyllans prio-två-fack i två år utan att jag ens flyttade över den till den mest brådskande TBR-hyllan. 

Syskonen hittade hem till mig efter att jag läst Sent på dagen. Emelie på @lasdagbok hade fixat en jättefin AW för bokinstagrammare på årets bokmässa och instruerat alla deltagande om att ta med en inslagen bok "som de läst och tyckt om eller bara är nyfikna på", och att vi sedan skulle gissa vem som tagit med vilken. Av åtta böcker som bytte ägare den kvällen var två Tessa Hadleys Syskonen. Jag och Camilla på @gamlestadenkorrektur fick med oss vart sitt ex hem och bestämde oss för att träffas och ha promillehög bokklubb när vi läst klart.

Resultatet blev en ofrivillig komparativ studie av två böcker från samma författarskap, där den ena var gediget skitbra och den andra... well.


*


Kan man någonsin läsa en bok utan att ha förväntningar? Det måste vara årets fråga, i alla fall på den här bloggen. Till och med omslaget gör att jag tror mig veta redan innan om jag kommer gilla boken eller inte, och Hadleys svenska omslag är verkligen ordligare-kompatibla. Dock hade jag inte läst någonting om Hadley innan jag läste Sent på dagen, vilket gjorde att jag blev slagen av hur välskriven litteratur jag just kommit över. Detta trots att det inte händer så mycket i hela boken. 

Språket är verkligen Hadleys starkaste sida, men också hur hon fångar mänskliga erfarenheter med ord jag inte själv skulle kommit på, men som jag nickar tacksamt åt när jag läser: "precis såhär är det". Metaforerna är lågmälda, men precisa när de väl används, vilket gör att de träffar en som en kamerablixt, fullkomligt bländande. 

Boken handlar om det gifta paret Alex och Christine som är bästa kompisar med det andra gifta paret Zach och Lydia. Båda paren har var sin dotter i universitetsåldern. Berättelsen startar när Lydia kommer hem till Alex och Chris med beskedet att Zach har gått bort. Efter det svävar de tre överlevande, och läsarna, runt i sorgen och familjernas gemensamma historia. En stor del av boken av tillbakablickar, något jag snart ska få lära mig kan kallas typiskt Hadleyeskt. 

Berättelsen rör sig inte framåt mot stationer, om vi ska använda en tågmetafor. En stor händelse sker en tredjedel in, nästa vid två tredjedelar. Som tydligt utmärkta destinationer på en karta. Dessa punkter, eller vändpunkter, är dock inte det texten laddar för; själva landskapet resan går igenom är målet. Ändå var jag fastnaglad vid varje sida, läsandes leende. Sent på dagen är till stor del berättelsen om förutsättningarna för att vara kvinna i dagens samhälle, men också om status, makt och dynamik mellan människor som känt varandra så länge. Hadley sätter ord på det som inte går att sätta ord på i mänskliga relationer. 

Det långsamma tempot kommer vara en vattendelare för samtidens läsare - det känns som om kravet på explosivt innehåll för att driva berättelsen framåt blir högre för varje år. Och det kan jag ju förstå, åtminstone delvis. Varför vada sig fram genom ord på ord på meningar på meningar om det inte ger en någon stimulans? 
Jag får dock stimulans nog från språket, till och med mer än jag kan hantera. Det var mycket som blev överstryket i denna en av årets bästa läsupplevelser. 

*

Syskonen läses alltså mot en upphöjd bakgrund, en matta av positiva förväntningar, och kan någon litteratur någonsin klara av den sortens förväntningar? "Låt mig aldrig älska din första roman för då kommer jag per definition ogilla din andra", det verkar vara lagen läsuppelvelserna lyder under i den recensionsvärld jag skapat på den här plattformen. Som tur är är jag inte ensam om min känsla av att det är svårt att veta vad författaren vill säga med den här boken - jag hade ju som sagt min vinindränkta tvåpersonsbokklubb för att hjälpa mig få ordning på bokintrycket. 

Syskonen är en kollektivroman, en syskonskara på tre kvinnor och en man som återförenas på engelska landsbyggden när mormodern, som uppfostrat dom där, dör. Det är en syskonpsykologisk redogörelse om vilka roller man tar beroende på hur föräldrarna behandlar en. Även här sätts kvinnor i förhållande till män och de internaliserade begränsningar och krav de sätter på sig själva, men det ryms också en berättelse om begär och uppväxt och status och makt, även här reser vi tillbaka till barndomen för att avsluta i nuet. 

Romanen är bara inte så tät som Sent på dagen. Det händer saker och de är på sin höjd intressanta, men oftast dramaturgiskt oladdade. Det händer saker för att det ska hända saker i en roman men de stora insikterna kommer inte som utlovat. 

*

En sak med Tessa Hadley som jag måste ta upp är dock den vikten hon lägger vid utseende. Karaktärerna beskrivs som attraktiva eller inte attraktiva, eller attraktiva för sin ålder, eller attraktiva trots omständigheterna. Min kille klarar inte av det tillrättalagda i att alla i en bok ska vara så jävla snygga, vad vi kan kalla "hollywoodeffekten", och efter att jag läst dessa böcker börjar jag fatta vad han menar. Det finns fler personlighetsdrag än skönhet eller icke-skönhet. Attraktion är inte bara dyra kläder och symmetriska ansikten. 


...MEN vi skulle kunna gå in på detta hur länge som helst - om jag skulle bli galen profet skulle jag störta skönhetsindustrin så fort jag får en tillräckligt hängiven följarskara. Läs essän "Alltid optimera" av Jia Tolentino, det kommer bli sektens initiationssktift - men just just nu har jag druckit två glas vin som höll på att bli gammalt och därför är tankarna lite mos. Bli inte förvånad om det är ett helt nytt inlägg som möter er om några dagar efter att jag gått in och redigerat för just nu vet jag inte vad jag har skrivit. 

*

By the way, Amanda Svensson som översättare! Är Hadley ens såhär bra eller har Svensson lagt ner några ingredienser av sitt eget kreativa DNA i den här brygden? 
Det är så bra att man såklart blir skeptisk. 



__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


Sent på dagen: Läs.

Syskonen: Mjä. I brist på andra, kanske. En mellanbok. 


__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare



___________


Sent på dagen
Tessa Hadley

Originaltitel: Late in the day
Översättare: Amanda Svensson
Utgiven: 2019-09-19
Förlag: Wahlström & Widstrand
ISBN: 9789146235811

*

Syskonen
Tessa Hadley

Originaltitel: The past
Översättare: Amanda Svensson
Utgiven: 2018-08-09
Förlag: Wahlström & Widstrand
ISBN: 9789146234999


Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...