ALLT VI ALDRIG KOM ÖVER - Lucy Score

                                  

ALLT VI ALDRIG KOM ÖVER
av Lucy Score

BookTokfavorit med wooping 4.19 på Goodreads. Låter som om det inte kan vara annat än succé, eller hur? 

Well well well... i den här kommer du få toxisk manlighet, orimliga karaktärer, snurrig plot som flirtar med troper som #nostringsattached, #fakedating, #beautyandthebeast och "tjej-kommer-till-småstad-och-alla-blir-kära-i-henne", men utan att faktiskt få till det med någon av dom.

Att språket är ryckigt och misslyckas med att berätta vem som säger vad eller vad som händer mellan replikerna hjälper föga. 

Sätt på dig finkläderna och släng in klyftpotatisen i ugnen. Det är roastingsdags.

*


Det finns gränser för hur sammanhängande jag orkar göra den här recensionen. Därför får ni hålla till godo med mina direktimporerade tankar under läsprocessen:  

● SPYR I MIN MUN vilket fruktansvärt äckligt slut. 

● Många redflags på männen i denna. 

● Sexscener ojämnt utputsade, synd för de var annars rätt trevliga. 

● Vidriga macho- och misogyna beteenden. Den manliga huvudkaraktären lyfter gärna upp andra när de inte gör som han säger samt pucklar på sin bror "som vanligt". 

 Stundtals oläsligt språk. 

 Huvudpersonen tråkigare än en golvmopp. 

 Det har heller aldrig varit något så plågsamt uppenbart som att den manliga huvudkaraktären är skriven av en tjej. Knox är basically skriven som en tjej men med det manliga attributet "aggressivitet", vilket är oroande att unga tjejer att läser och suktar efter. 




__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 
10 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen, meningarnas längd och klang, är skön att vara i.

Fyfan. Rörigt är bara förnamnet. 



- STORY/ DRIV - 
65 %
Också kallat "bladvändighet".
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst? Hur svårt är det att lägga ner boken?
Hur väl är intrigen uppbyggd?


Ändå spännande mestadels av tiden? Det händer något hela tiden i alla fall även om mycket av det som händer skulle räknas som orimligt även i en Hallmark Harvest Special. 



- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN - 
70 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt, hjärtsmärta för läsaren? 

Alltså den gick ju ändå snabbt att läsa? Det bläddrades på, stundvis ivrigt, eftersom, ja, det var ju hintat om att det skulle vankas sex. 



- KARAKTÄRER - 
10 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta? Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt?


 Författaren verkar inte ha överansträngt sig för att blåsa liv i sina karaktärer, varken visuellt och personlighetsmässigt. 

Knox har till exempel tatueringsprydda armar men vi får aldrig veta vad dom föreställer. 

Waylay blir lämnad av sin mamma men det är inget hon direkt tänker på eller visar några tecken på att vara traumatiserad av. 

Att hela stan blir kära i Naomi är helt oförklarligt eftersom hon inte har någon perosnlighet, det är nog snarare att hon är den enda tjejen i hela byn som killarna inte gått på dagis med som gör henne lockande.  



- ORIGINALITET - 
40 %
Som alla andra sånna här böcker är det egentligen onödigt att försöka utröna om det finns någon originell tanke, de är alla skrivna efter samma recept

Som med alla sånna här böcker är det ju egentligen orimligt att bedöma originalitet eftersom hela premissen är att de ska ge en samma sorts känsla. Hur originell den är inom sin egen genre är en bättre fråga att ställa. 

Och den klickar ju in många av de slokörade klyschorna men lyckas också vara idiotisk på helt egna sätt?! 



- SLUTET -
0 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora delar av historien drar också ner poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning och upplösning. 


KRÄKS. 

Eventuellt kommer sidorna att ryckas ur boken och brännas i en kastrull så att jag kan få ut mina frustrationer. 
(Ja, det var i Emily Henry-klass).



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
10 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt, min kunskap om världen eller människor? Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?


Om det är något som stannar så är det av helt fel anledning...

__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
29,28 %


Bespar dig mödan. 

__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare



___________

Allt vi aldrig kom över
Lucy Score

Originaltitel: Things we never got over
Översättare: Sabina Söderlund
Utgiven: 2023-06-12
Förlag: Printz Publishing
ISBN: 9789177717577

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...