KVINNOR JAG HAR MÖTT OCH VARIT - Frida Söderlund


KVINNOR JAG HAR MÖTT OCH VARIT
av Frida Söderlund


I en värld som redan är svår att existera i är det ännu svårare att vara kvinna, det är sen gammalt. Ett effektivt sätt att tysta feminismen är att säga att vi i Sverige inte har något att klaga på. Frida Söderlund går inte med på det. Istället tar hon upp nutidens feministiska problem och påminner oss om att kvinnor inte hade kommit dit vi är idag utan kamp, och kommer heller inte få behålla vår plats i dag utan kamp. 
Så långt håller vi såklart med varandra. 

Men ju längre jag läser, desto svårare blir det att förstå vad Söderlund menar. Boken skriker efter en redaktör som skulle kunna göra talspråket förståerligt. För hur bra Söderlund än gjorde sig i dokumentären "Priset vi betalar" på SVT går det inte bara att prata in sina tankar som ett röstmemo och sedan skriva ner dom, vilket känns som är vad som har hänt i skrivprocessen för den här.
 
Bara för att någon är journalist - och då van att skriva förståerligt för den stora massan - betyder det inte att dom inte behöver bearbeta sin text.

*

Det är ett trevligt första eller möjligtvis andra utkast till en bok. Underligt att man valde att trycka det när det känns så icke färdigarbetat. 

Söderlund har många starka tankar och hon ifrågasätter rådande samhällsideal på ett vettigt sätt. Synd bara att hon stundvis skriver som en politiker pratar. Det känns som om jag hade behövt hela mimiken och gesterna för att förstå vad hon ens menar. Hade jag hört vilket ord som betonades på vilket sätt hade jag kanske förstått. 

Jag har sett "Priset vi betalar" och där är hon knivskarp, jag förstår och tar in varje skriptdel. Så hur kan det då komma sig att en bok - som är text! - känns improviserad när hennes framträdande framför kameran inte gör det? De smarta tankarna drunknar i svamlet och syftningsfelen och/eller bristen på korr och redaktör. Kanske är det här en bok som inte bara är bättre som ljud, den kanske till och med måste vara ljud för att vara förståelig? 

Om vi ändå ska beröra innehållet så finns det som sagt mycket som är av värde. Söderlund ger en ny nyans åt diskussionen om kvinnors utseendefixering och ansvar kring det genom att peka utanför kvinnokroppen, på samhället den befinner sig i. Det är väl en av hennes hjärtefrågor och det gör hon jäkligt bra. Men vissa kapitel och tankar är uttråkande förutsägbara. Det är högt och lågt och exempel tagna från världens alla hörn och utan källhänvisning. Söderlund kanske gör så för att inte peka ut någon, men texten - och inte minst kontexten - blir oförståerlig utanför sitt sammanhang. 

Dessutom är det här verkligen en bok som är det den lovar: kvinnor jag mött och varit. Med lite väl stort fokus på varit, dvs Frida själv, för att verkligen räknas som en faktabaserad bok, men den som gillar Frida Söderlund som koncept kommer inte bli besviken. Det finns det många kapitel om. 


*

Kvinnor jag har mött och varit har legat och guppat på min "Currently reading" på Goodreads - färdigläst till 50% - i ett halvår, och hade antagligen fortfarande legat där om jag inte blivit stressad av mitt Goodreadsmål och känt att det var värt att läsa ut för att komma upp i önskat antal böcker för 2023. Det var inte bara korren som gjorde mig osugen, det var också temat. Det är aldrig skönt att bli påmind om hur jävligt det är för kvinnor, även idag. Kapitlen om den hotade aborträtten gick in i själen. 

Nu någon vecka efter läsning kommer jag heller inte ihåg så mycket mer än just de kapitlen om aborträtten. Och att Frida i en diskussion med en äldre kollega jämför bh-bränningar och armhålehår med fillers och kajal, som att det senare är en slags nutida version av det förstnämnda. Det håller jag absolut inte med om. Allt en kvinna gör är inte feminism, särskilt inte om idéen bakom det är sprunget ur en patriarkal struktur, så som idéen om att kvinnor har en skyldighet att vara vackra är. Söderlund erkänner att det är svårt att stå emot skönhetsförväntningarna från ett utseendefixerat samhälle som vårt och belyser också helt riktigt att det ger konsekvenser om man går emot dom, men snavar på mållinjen när det gäller att komma fram till en värdig avslutning på resonemanget.

Diskussionen kring skönhet kontra feminism är något jag är väldigt insatt och intresserad av och det är ett minfält där det faktiskt är omöjligt att göra rätt, så på ettt sätt förstår jag att det lämnas luddigt och halvöppet i boken. Det finns inga rätta, allmängiltiga svar. I "Priset vi betalar" är sensmoralen att det inte är konstigt att våra influencers gör såhär mot sina kroppar när det genererar precis den sortens uppmärksamhet som dom omvandlar till sponsorpengar, och Söderlund flyttar uppmärksamheten till oss som följer och iakttar och påpekar att vi också är att klandra. Det är en snygg analys och ett välbehövligt tillskott av nya tankar till en diskussion som har stagnerat kring vilken av de offentliga kvinnorna som gör mest fel. Någon liknande ögonöppnare får jag tyvärr inte av Kvinnor jag har mött och varit


*


OBS! Jag ser nu att Bokförlaget Forum har satt denna på 'Biografier och memoarer' och inte 'Samhälle', där jag hittade den i Akademibokhandelns hyllor. Det kan ha gjort att jag hade andra förväntningar på den än om jag hittat den på Biografi-sektionen. 
Den borde verkligen vara på Biografier för att man ska få rätt läsupplevelse.      


*


Svagt relaterad tanke: Förses "Priset vi betalar" med en triggerwarning kring skönhetsingrepp förresten? Den borde det. Jag har aldrig tidigare känt så starka behov på att sticka gift i mitt ansikte som när jag såg den. Man kan vara hur pippilångstrumpkaxig som helst på instagram men när fler och fler människor omkring en gör skönhetsoperationer tror man till slut att det är normalt och börjar titta på sitt eget ansikte som något avvikande (och då, per grupptryckets logik, fult.) 



__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


Nej jag skulle faktiskt gå så långt som att avråda från att läsa denna. Trots ett gäng bra poänger verkar texten vara ett hafsverk och läsupplevelsen blir därefter. 

Om du ääääälskar Frida Söderlund så visst. Annars: skit i det.


__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare



___________



Kvinnor jag har mött och varit
Frida Söderlund

Utgiven: 2023-04-27
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 9789137506142

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...