LEVANDE OCH DÖDA - Han Kang



LEVANDE OCH DÖDA
 
av Han Kang 


Kang målar med kroppar och organiska penslar, precis som i vegetarianen. Hon använder symboler och bilder och kroppar på ett sätt som jag ännu inte sett många författare klara av. Hon klafsar runt i det äckliga i att ha en kropp. Hur köttsligt det är. Hon målar med öppna sår och varbölder och benpipor. Ändå är det fruktansvärt vackert - eller kanske är det det på grund av, inte ändå.

Ibland misstänker jag att Korea, likt Vietnam, har olika pronomen för äldre tjej, yngre tjej, gammal man etc, och/eller byter pronomen utifrån vem det är som pratar med vem. Om det är så skulle det förklara varför pronomhoppandet blir lite snurrigt på svenska - vi kan helt enkelt inte skriva "du, äldre kvinna" på samma sätt som östasiater.

That being said, det är lite svårt att avgöra vem du:et är och vem jag:et är. För det byter under bokens gång, vem pratar med vem? Vem är författaren? Vem är levande och vem är död och varför bryr sig författaren om denna lilla pojke som dör i bokens början?

Jag är en språknörd, det vet ni vid det här laget. Och att bli insnurrad i pronomen är något jag gärna utsätter mina läsare för. Så jag antar att det här är karma.

__________ 

Att läsa eller inte läsa?

Upproren i Kwangju 1980 hade jag helt ärligt ingen kunskap i, så till vida att jag inte ens vet att de hade hänt. Nu vet jag och jag kan lägga till det till en låångsamt växande mundial historiaallmänkunskap. Okej.

Jag kommer rekommendera till historiegillande pojkvän, eller till min koreagillande syster.
      Men annars nej, trots att det genomgående är oerhört vackert är språket ändå det största problemet. Och kanske blev det lite för mycket kaka på kaka i och med att den förra boken jag läste också hade en opålitlig, närvarande men anonym berättare.

Man får helt enkelt inte vara för kinkig med sådant om man ska läsa svårare litteratur. Det är en process. Och just nu vill jag inte vara i en process, jag vill vara på semester när jag inte läser skolböcker.

__________ 

LÄSVÄRDHET UTIFRÅN OLIKA FAKTORER
AV MÖJLIGA 100%


SPRÅK: 70 %

HANDLING: 50 %
- Temat är väldigt intressant men berättarstilen var hoppig, vilket drog ner helhetsintrycket av handlingen. 

KARAKTÄRERNA: 55 %

ORIGINALITET: 80 %

SLUTET: 20 %

STANNAR HISTORIEN MED MIG? 25 %



__________


SLUTBETYG 

50 % LÄSVÄRD


__________


Klicka på bilden för bildkälla och återförsäljare. 

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...