MÖRKRETS HJÄRTA - Joseph Conrad



MÖRKRETS HJÄRTA 
av Joseph Conrad 

Det är en klassiker va, Mörkrets hjärta. Och dessa jäkla klassikers ska plöjas igenom (helst på bekostnad av alla roliga böcker jag hellre vill läsa, verkar det som) för jag söker dessa rackarns kulturpoäng som en ökenvandrande söker sig efter hägringar.
Lite så kändes det. Som att den förväntade upplysande läsupplevelsen förblev en hägring.

__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK -
 
20 %

Njae. Och att språket är precis vad det lär ha varit vid förra sekelskiftet hjälper inte. 
Trots det finns det gott om gamla böcker som går att läsa idag också. 
Mörkrets hjärta är inte en av dem. 


- HANDLING - 

20 %

Det här är en berättelse om... en båt? Sägnen om en galen man som tydligen är värd att åka upp och ner för floddeltat för i flera månader. Och sen? 
Jag kommer inte ihåg. 

Det ska tydligen vara ett mycket målande tidsdokument av kolonisationstiden. 
För vem undrar jag. Inte för Kongos befolkning i alla fall. 
Knappast för Belgiens heller.


- KARAKTÄRER - 

10 % 

Alla karaktärer är samma?


- SLUTET -

0 %

Verry disapoint. 


- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

5 % 

Jag minns något med huvuden på ett staket? 
Och orden hjärta och mörker nämndes flitigt, 
så hade jag haft en kategori för 'titel' hade jag varit tvungen att ge den höga poäng ändå. 


__________


SLUTBETYG 

11 % LÄSVÄRD

Hey! Nästan nytt bottenrekord! 
(Dock ej helt, vi har fortfarande fantastiska Prästungen 
på ödmjuka 10 procentpoäng.)

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...