DÄR KRÄFTORNA SJUNGER - Delia Owens

 

 DÄR KRÄFTORNA SJUNGER  
av Delia Owens 


Kya växer upp i ett träskhus, lämnad av hela sin familj. Vi har alltså här en sjuåring som överlever den hårdaste av naturscener, där marken inte ens går att odla på och där farliga djur och människor lurar överallt. Ändå är detta långt ifrån det minst trovärdiga med boken. 

Inte heller att Kya blir hjälpt genom träskets hårda liv av, bland annat, en svart familj som inte har någon funktion i storyn förutom att vara just hjälpare. Utan att fråga efter något tillbaka. Någonsin. 
      Vi har alltså här ett exempel på karaktärer om bara är goda. 
      Sådana bör enligt min mening finnas lika lite som karaktärer som bara är onda. 
      Vill jag ha något onyanserat kan jag kolla på netflixfilmer för preteens. 

Ändå är detta inte det värsta. Nej, det som gör att jag inte kan sluta tänka på boken av den dåliga anledningen är de skrattretande stolpiga dialogerna. 
      Det finns ett förlag bakom Owens dvs. någon måste väl ha insett att det inte är såhär riktiga människor pratar? 
      Ingen? 
      Hallå? 

Här var boken som till synes hade allt: Ryktet. Omslaget. Recensionerna. 

Hädanefter svär jag Eder att jag aldrig mer må lita på djungeltrumman. 


__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA? 


- SPRÅK -
 
40 %

Helt okej, till och med vackra beskrivningar av flora och fauna genomgående i boken.
 
Rytmen som jag letar efter för att veta om det verkligen är en feliciabok eller inte uteblir tyvärr. 
Men det är inte hela världen. 

Vet ej om det är översättningen eller inte, men min kära holländska pojkvän läste den också och kommenterade på samma sak, så börjar misstänka att översättarna gjorde det bästa av det de hade att jobba med. 

MEN. Det som gör att den hamnar långt under ens halvpoäng är de taffliga dialogerna. 

"Corny" sa Niels. 
Jag kunde inte sagt det bättre själv.



- HANDLING - 

60 %

Porträttet av eremiten Kya blandas med en mordutredning. 
Jag är inte mer än människa, det klart jag vill läsa vidare. 

Och upplägget är bra, om jag ska vara rättvis. 
Det verkar både icketroligt och högst troligt att Kya har någonting med mordet att göra.

Kanske därför slutet kommer som en kallsup, som att ha snortat vaniljsocker och det fastnar beskt sötsliskig goja i svalget. 



- KARAKTÄRER - 

10 % 

Vill inte prata mycket om det, har redan nämnt det lite i inledningen.

Det här är inga karaktärer jag kommer ha med mig, prata med, hänga upp i minnesbanken, 
inte för att inte idéen bakom varje karaktär är god nog, utan för att det stannade där. 

Det här är inte människor, det är schabloner. 
Klippdockor. 

Inte ens Kya själv är någorlunda nära trovärdig.

Varje karaktär behöver ha sin egen agenda sa de på skrivarkursen. 
Jag trodde de överdrev. Icke, skulle det visa sig. 



- ORIGINALITET - 

50 % 

Nej, jag har väl inte läst om en liten flicka som växer upp i ett träsk innan. 
Ändå kan jag inte säga att det är den mest geniala idéen jag någonsin setts tryckas mellan två pärmar. 
Kanske är min åsikt om handlingen smittad av hantverkets kvalitet. Eller ja, brist på? 
Saknad av. 



- SLUTET -

15 %

80 procent in och jag är med, jag är på, jag är taggad, jag vill veta hur den här plottriga intrigen ska mynna ut i något smart och upplysande, jag kan inte lägga ifrån mig mobilen.

(ack så oromantiskt, dessa millenials och deras oförmåga 
att läsa text som inte är upplyst och ctrl+C-able...
Eller så var det bara så att det var 400 i kö på pappersversionen 
och 0 i kö på eboken så jag ba tänkte 
man kan ju ta den långa vägen eller den korta

Och det är heller inte de här sista 20 procenten som får så låga poäng, nej. 
Det är de sista fem procenten. 
De där sista fem procenten kör hela jävla titanicen rakt in i isberget. 

Alltså totalkapsejsning. 

Jag har läst barnboksförfattare som känt mindre behov 
av att knyta ihop precis varenda tråd med de prydligaste av rosetter. 

Det här är, likt Rosie Potters lyckliga liv, en historia som blir omyndighetsförklarad 
på grund av sin författares bristande tro på att läsaren kan nöja sig med 
ett slut som är något annat än lyckliga i 

PRECIS ALLA SINA DAGAR 
PÅ ALLA SÄTT 
OCH I ALLA VÄDER. 
!!


__________


SLUTBETYG 

35 % LÄSVÄRD

Jag hade velat föra in en kategori som heter TROVÄRDIGHET bara för att kunna ge den 0. 
Nej nu var du taskig Felicia. 
Ja men jag blir sån när hela världen hypear över en bok som har så många brister. Det får mig att tappa tron på mänsklighetens intelligens lite. 
Prettoqueen much ah lite.


__________


Klicka HÄR för att komma till bildkälla.

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...