SÄG INGET OM LYDIA - Celeste Ng


 SÄG INGET OM LYDIA 
av Celeste Ng 


Man kan skriva om relationer på ytan, från fågelperspektiv, för att hålla spänningen uppe, strössla läsaren med frågor, hålla inne på svaren. Eller så kan man gå in rakt i kärnan av dem och ändå lämna tillräckligt mycket info för att det ska bli svårt att lägga ifrån sig boken innan man lagt ut pusslet. 

Celeste Ng är fenomenal på att beskriva verkligheten. Det går att förstå att som hon skriver, precis så är det. Ändå är det regisserat, som det måste vara i en bra historia. Hon håller oss på halster, spinner långsamt men med full nerv en historia som inte går att sluta läsa förrän sista sidan. 

__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK -
 
90 %

Det var ett tag sedan jag läste den här och ändå minns jag tydligt pillandet med dragkedjor, droppar på hud, känslan att vara gömd under bordet. 

Det är också språket som närmast sirenlyriskt lockar in mig. Jag kan inte sluta läsa.


- HANDLING - 

85 %

Vi träder in i familjen Lees liv ungefär samtidigt som tragedin gör det. Genom sömlöst invävda tillbakablickar får vi också veta hur familjen levde innan tragedin, så långt som till hur Marilyn och James träffades och vilka de var innan de blev herr och fru Lee. 


- KARAKTÄRER - 

95 % 

Alla karaktärer har brister, ingen är någon jag egentligen skulle vilja spendera mer än sporadiska fikor med, på sin höjd. Men jag skulle vilja studera dem, nära och i sömmarna, se hur hon har lyckats sy ihop de så fint att jag inte ser var all stoppning av hittepå och föreställningar gick in. 

Man brukar prata om runda eller platta karaktärer. Aldrig har det uttrycket behövt en uppfräschning så som nu. Rundhet räcker inte. Det här är tredimensionellt, de står upp från uppslaget som pop-up födelsedagskort.


- ORIGINALITET - 

65 % 

En tanke som slog mig vid läsningen av denna är: 

Måste varje bok som blir stor nu för tiden ha en simultan mordgåta 
för att hålla läsarens intresse?  

(Se även min recension på Där kräftorna sjunger av Delia Owens)

Att den får relativt höga poäng på originaliteten grundar sig mycket i att den skildrar en multikulturell familj och en gren i rasismen på ett brett, flerfärgat och för mig nytänkande sätt. 
Det behövs skrivna med den här sortens erfarenheter. 


- SLUTET -

65 %

Min kille, bland andra, älskade det. 
Jag tyckte det lämnade mig med för mycket information. 

Men det tycker jag ju typ alltid. 


- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

70 % 

Känslan av att ha läst något riktigt bra stannar med mig. Det blir den första boken som ploppar upp i huvudet när någon ber om boktips en lång, lång tid efteråt.


__________


SLUTBETYG 

78 % LÄSVÄRD


Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...