ELEANOR OLIPHANT MÅR ALLDELES UTMÄRKT - Gail Honeyman



ELEANOR OLIPHANT MÅR ALLDELES UTMÄRKT 
av Gail Honeyman


Eleanor vet precis hur hon vill ha livet. På dagarna går hon upp och jobbar på reklambyrån, fast med administration, på onsdagarna pratar hon i telefon med sin mamma och på fredagskvällarna dricker hon vodka. Två flaskor.

Och livet hade fortsatt på exakt samma sätt om inte Eleanor hade sett Sångaren på den där klubben... 


*



Att läsa ut Eleanor Oliphant skapade ett tomrum i mitt liv som jag försökte fylla genom att prata om den. Återberättandet av hennes historia till andra skulle göra att jag kom tillbaka till Scotland och det inrutade Olipanthiska livet. Skulle ha gjort, vill säga, om inte alla redan hade läst den. Och redan rekommenderat till alla sina vänner.

Det vill säga, du läser just nu antagligen bloggens onödigaste recension, eftersom chansen verkar vara stor att du redan läst den här. 




Sällan lyckas en bok som ändå kan klassas som feelgood lämna såhär djupa spår i mig. I skrivande stund är det veckor sedan jag läste sista sidan, och ändå dras det upp igen, det här traumat som är en älskad, utläst bok.   



__________



ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 

75 %

 Honeyman har lyckats gå in i ett huvud som tillhör någon som går utanför normen, och internaliserat den rösten. 
Eller så är Eleanor Oliphant självbiografisk? 

I vilket fall är berättarrösten helt Eleanors egen. 



HANDLING - 

100 %

Vet inte hur det går till men historien tappar mig inte för en sekund?

 Tempot är bra, utan att någonsin tappa den underliggande frågeställningen. Den följer en klassisk dramaturgisk modell med ett flertal no-return-points där karaktärerna tvingas möta sig själv och antingen ändras eller fly. 

Läsaren känner Eleanor bättre än hon själv gör, och vi hejar på henne. Ständigt och genom hela boken. 



 KARAKTÄRER - 

85 % 

Det här är Eleanors historia, och den berättar hon precis som hon själv behöver. Hon rättar sig inte efter någon, varför jag i den här recensionen mer verkar vända mig med tacken till Eleanor själv snarare än författaren. 

De andra karaktärerna är blekare i jämförelse. Men Eleanor är i högupplösning. 



ORIGINALITET -

85 %

I sin genre är den exceptionellt säregen, eller kanske just för att den är mer än sin genre.
 
Djupet i en historia som i en utzoomning skulle beskrivas "Brittisk tjej försöker hitta partner" är just vad som gör den här boken så lockande. 

Kanske främst för att det här inte är en historia om att hitta kärleken. Det är en historia om att hitta tillbaka till livet, på sina egna villkor.  

Du tar upp boken för att du vill ha något något värmande och det slutar med att du är helt inbäddad i filtar med varm choklad och marshmallows framför brasan.



- SLUTET -

90 %

Det finns en del likheter mellan Hur man gör succé på dårhus (en av de senaste recenserade böckerna) och Eleanor Oliphant i den aspekten att de både, trots den lättsamma paketeringen, behandlar tunga ämnen. 

Det jag saknade i Abrahamssons bok var dock att få följa med i förlösningen, i insikten. 
När Eleanor får insikter om sig själv och sitt mående är vi redo för det. 
Det var vi inte i Majas historia från dårhuset, och det beror på att det är en lång och psykologiskt komplicerad process som man som författare måste vara oerhört finmotorisk för att kunna återge på ett trovärdigt sätt. 

Det är lättare att ställa sig upp på ett dårhus med en Insikt
Det är svårare att direktcitera ett, två, flera psykologsamtal. 
Men Honeyman löser det. 
Med bravur. 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -

100 %

Sa jag att det var oerhört svårt att lägga ifrån mig boken, trots att den var slut? 

Fattar ni också hur svårt det är att släppa ifrån mig den här recensionen, eftersom det är det slutgiltiga stoppet i böckernas livscykel
(bli inspirerad att läsa en bok via bokbloggar - läsa den - recensera den - inspirera andra att läsa den via min egen bokblogg)?
Efter det här måste jag släppa Eleanor Oliphant. 

Eller möjligtvis vänta tills jag glömt mycket nog av den för att läsa om den.  



__________


SLUTBETYG 

89,2 %


Bästa feelgood jag läst. 

Kanske den bästa feelgood du läst också?
 
Om inte får du GÄRNA tipsa mig! 


__________

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...