BABETTA - Nina Wähä
BABETTA
av Nina Wähä
Lou och Katja var bästa vänner på teaterlinjen, tills Lou blev upptäckt och som 19-åring flyttade till Hollywood och rakt in i rampljuset.
Sedan dess har vännerna inte träffats särskilt mycket, men i berättelsens början är Katja på väg till Lous villa i södra Frankrike.
Det blir början på en sommar där deras vänskap verkliga grundstenar blottläggs och där hemligheterna ligger tjocka i luften som en mistral, berättad med filmkonstens konstnärliga grepp tätt sammanlänkade med litteraturens.
*
Som jag har dragit mig från att skriva den här recensionen.
Ambivalensen inför det här verket gör att det har varit svårt att samla
mina tankar kring det. När jag hade kommit ungefär halvvägs in i boken
var jag säker på att det skulle bli en av årets bästa. Språket var on
point, precis som jag ville ha det, och Wähä visade än en gång att hon
hade en magisk penna som gjorde det omöjligt för den förhäxade läsaren
att sluta läsa.
Nu har jag läst klart och jag vet inte längre vad jag tycker. Få litterära synder är så allvarliga som den att avsluta på ett dråpligt eller plumpt sätt. Heller är det inte särskilt uppskattat att ihopknytelsen av säcken sker ut blod svett och tårar. Det behöver hålla hela vägen, varför jag har en specifik poängkategori som fokuserar på böckernas slut.
Men gör Babetta det, håller hela vägen?
Jag vet ärligt talat inte.
Jag vet ärligt talat inte.
*
Temat kvinnlig vänskap är väldigt intressant. Lou och Katja har varit
kompisar sedan gymnasiet och som med så många andra relationer kvinnor
emellan är deras vänskap en personifiering av den gamla leken "Ha sex med,
gifta sig med eller döda". Jag skulle vilja hävda att Lou och Katja skulle
sätta in den andra i alla tre av dessa alternativ.
Avundsjuka, makt och beroende är känslor så starka att de
ständigt är aktiva men utövaren och offret skiftar. Ytterst skulle man
kunna säga att Lou har all makt och är källan till all avundsjuka och
beroende. Hon fick trots allt sitt stora genombrott i Hollywood redan
som 19-åring, som sexsymbolen Babetta i kostymdramat med samma namn.
Både Lou och Katja godkänner etiketterna djup, stor konst och stark berättelse som filmen hyllats med, men Katja ifrågasätter också mycket av
filmens verkliga teman.
"Kvinnorna måste också få plats i historien, det är viktigt att vi berättar deras historia!" ska regissören ha tryckt på när det begav sig, men när Katja genom bokens gång funderar på filmen är det mest Lous sex appeal och karaktärens sorgliga öde som framträder.
"Kvinnorna måste också få plats i historien, det är viktigt att vi berättar deras historia!" ska regissören ha tryckt på när det begav sig, men när Katja genom bokens gång funderar på filmen är det mest Lous sex appeal och karaktärens sorgliga öde som framträder.
Det är en av bokens starkaste teman och ett tema jag själv inte kan sluta uppehålla mig vid:
att utnyttja eller inte utnyttja en kvinnas sexuella kapital, det är alltid frågan.
Och det faktum att det finns fler våldtagna, mördade kvinnor i filmhistorien än det finns kvinnliga namngivna karaktärer. Feminismen boken bjuder på är av den problematiserande varianten, den som ritar upp scenarion som bevisföring snarare än att berätta vad läsaren borde göra.
So far so good. Jag kan till och med tänka mig att de
homoerotiska anspelningarna kvinnorna emellan inte bara är en snaskig
morot. Att Lous gamla gubbe till man stöter på Katja tillför också något
mer än bara kittlande snusk till historia.
*
Men slutet.
Det är delat i två: ett "vanligt slut" och ett
directors cut. Som hommage till filmens värld, ett annat starkt
tema i berättelsen, är det ett snyggt stilistiskt grepp.
Det skapar en känsla av att inte kunna lita på någon, inte på
berättaren, inte på karaktärerna, inte på sitt eget sinne, och det är
intressant i det att det säger mycket om berättandets möjligheter.
Vad är egentligen historiens riktiga slut? Vad innebär det att en del är cut, bortklippt, och varför klipptes det bort? Det är en tankelek jag gärna fortsätter att sysselsätta mig med efter att jag läst klart boken.
Vad är egentligen historiens riktiga slut? Vad innebär det att en del är cut, bortklippt, och varför klipptes det bort? Det är en tankelek jag gärna fortsätter att sysselsätta mig med efter att jag läst klart boken.
Men vad vill den här dubbla peripetin säga
mig?
Wähä är förvånansvärt förutsägbar när
avslöjanden ska börja läggas fram och ingen av historierna ger mig en
tillfredställande känsla av att ha läst klart boken. Det pratades
om mistralen, sydeuropeiska vinden, som kommer in med dåliga nyheter och
kanske kan det förklara känslan av att vara lämnad på en plats där en
tornado har dragit upp allt med rötterna när pärmarna
stängs.
Jag vet inte, och därav att recensionen har dröjt tre månader. Nu efter
uppspaltandet vet jag fortfarande inte. Det kanske får vara så. Det var
en bok som var kul nästan hela tiden den varade.
*
På plussidan:
- Snyggaste omslaget i år, ingen konkurrens.
- Älskar en opålitlig berättare, en under ytan-destruktiv miljö och
ett probelmatiserande av sexuellt kapital.
- Språket är hypontiserande, från första sidan har Wähä min fulla
uppmärksamhet på sättet jag efter läsningen av
Testamente
skulle kalla karaktäristiskt Wähäiskt.
- Filmens tekniker överförs på ett innovativt och konstnärligt snyggt
sätt till det skrivna ordets berättande. Det dubbla slutet som grepp är
mycket bra.
På minussidan:
- Vad är egentligen meningen med att spränga upp allting i slutet på det
sättet?
- Vissa karaktärers kopplingar till varandra är inte särskilt slätt
skarvade vilket gör att det blir förutsägbart och skapar
förvirring.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
- SPRÅK -
100 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan
poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen,
meningarnas längd och klang, är skön att vara i.
Älskar hur Wähä skriver.
- STORY/ DRIV -
70 %
Också kallat "bladvändighet".
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst?
Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är
intrigen uppbyggd?
Viljan att läsa vidare är enorm men svårigheterna att förstå hur
historien löser upp sig sänkte betyget. Stundvis är det lite
rörigt. ceciellt syfte i intrigen snarare än att det
känns helt naturligt - gör att boken stannar på 85, även om 2/3 av
storyn är toppklass.
- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN -
90 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken
faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt,
hjärtsmärta för läsaren?
Så nära full poäng det kan bli, även här är det slutets
meningslöshet som gäckar mig.
- KARAKTÄRER -
90 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta?
Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem
på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt?
Lou är lite av ett svin och Katja är lite av en oren spelare och gubben, har glömt vad han heter, är bara en
statist i historien om deras destruktiva och medberoende
relation. Mycket intressanta personporträtt.
-
ORIGINALITET -
90 %
Är det en historia som finns
representerad i andra versioner,
kanske till och med alldeles för
många gånger i andra versioner,
eller är det något som är nytt och
fräscht och ögonvidgande? Stannar
jag upp och tänker "oj, det där
var ingenting jag förväntade mig"
under läsningens gång eller
utvecklas historien precis som man
hade kunnat förutse?
Kammarspelsliknande tringeldrama, sure, två kvinnors såriga vänskap, absolut, men satt i södra frankrike med en cinematisk vinjett? Till den tematiska fonden av kvinnlig skönhet och dess pris och perks? Det är inte din vanliga relationsroman i alla fall.
- SLUTET -
40 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker
betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt
utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt
för stora delar av historien drar också ner
poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina
gränsen mellan försoning och upplösning.
Här vet jag inte vad jag ska säga. Som sagt. Tyckte det
var lite hafsigt och saknade större poäng även om några
mindre framfördes.
- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
50 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att
jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt
synsätt, min kunskap om världen eller människor?
Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?
Inte så mycket som jag trott men jag hade å andra sidan
tippat på denna som en 100%-are.
__________
SLUTBETYG
75 %
Trots mitt velande och mitt oförstånd skulle jag säga att det
är en läsvärd bok. Den levde bara inte riktigt upp till mina
förväntningar - som å andra sidan var närmast Mount
Everest-höga.
__________
Glöm inte att följa mig på instagram!
---> @Ordligare
___________
Babetta
Nina Wähä
Utgiven: 2022-01-26
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113119496
Kommentarer
Skicka en kommentar