DÖR FÖR DIG - Ann Edliden

  

DÖR FÖR DIG
av Ann Edliden


Tess gjorde sig känd som bloggare, när det var populärt, men har nu flyttat över till Instagram och blivit influencer. För att få sitt hektiska schema att gå ihop har hon anställt Vilma som assistent. Eller bästa vän. Det beror lite på situationen. 

Och allt är mer eller mindre frid i instagramland.
 Tills den där förbannade solsemestern i Provence. Då något händer som kan sätta båda Tess och Vilma i en inte särskilt like-vänlig situation... 

*

Jag älskar böcker om internet. Inget skämt. Jag är 90-talist och således utspelar sig stora delar av mitt liv, mina relationer och mina interaktioner på internet. Det har trots allt varit en del av mitt liv sedan jag var förstaklassare. 
  Jag har dessutom själv ett enormt kreativt utlopp i Instagram och har det senaste året fått möjligheter och relationer i bokbranschen jag aldrig skulle fått utan sociala medier.
 
Det är lätt av avfärda sociala mediers påverkan och kalla det ytligt. Och visst är det många gånger ytligt. En bild på en rumpa får x3 mer likes än en påklädd i vilket flöde som helst. Ett snyggt ansikte kan locka till sig mer följare än en välskriven text. Instagram är gjort för ett kort "attentionspan", det är det hela algoritmen går ut på. Paketera snygg och branda dig själv snabbt så är du halvvägs mot en instagramkarriär. 

Det Ann Edliden har tagit fasta på i sin senaste roman Dör för dig är just det falska i influencervärlden. Tess vet allt om branding och när saker och ting i hennes riktiga liv inte följer den enhetligt redigerade bild hon lägger upp på instagram ser hon till att ändra så att det passar. 
    Parallellerna till Blondinbellas toppar och dalar är uppenbara, och välkomna. För dom sätter fingret på att det är nya regler som gäller i en digital, social värld. Folk släpper inte Bella för att hon har fifflat med siffrorna lite. Och folk släpper inte fiktiva Tess Dunckel även när hon agerar så illa att hennes egen mamma har svårt att älska henne. 

Det finns många sensmoraler att dra från Dör för dig. Den jag har med mig starkast är just det ljuset som sätts på identitetskulturen. Det har aldrig spelat så lite roll vad du gör som nu. Allt handlar om vem du är och är du någon kan du sätta ditt namn på vad som helst och sälja det. 
   Money is the anthem of success, som Lana säger. 

*


Karaktärerna är överdrivna, vilket är en del av poängen. Tess är så mycket narcissist att det är nära att wippa över på psykopat, Vilma är så mycket snäll flicka att det får mig att vilja ruska om henne. Männen är fuckboys och finlitterära poeter och up-and-coming musikproducenter/sångare/låtskrivare/artister. Alla är en ton i det sammelsurium som bildar dagens sociala medie-kultur, där den som syns mest, oavsett anledning, är bäst.  



Det bästa med boken, förutom temat i sig, är dialogerna. Knivskarpa, levande och med en underton av både ironi, intelligens och sass. 
Jag är dessutom ett stort fan av cameos och medieöverskridande texter. Därför blev jag väldigt glad att se att Tess Dunckel faktiskt finns på instagram! 
   Ännu gladare blev jag när Crazy Banana, karaktären Niklas senaste hit, också finns! 
   Det är helt ärligt dumt som fan men det går inte att inte skratta med. 

*


Dör för dig är en rolig roman, som precis som Edlidens debut Någon annans tidsfördriv ger en röst till oss som förstår att vi måste hitta ett sätt att förhålla oss till internet. Och att det går älska denna gudsförgätna plats med hela sitt hjärta samtidigt som man måste kunna ställa krav på den. 

För det är väl dags att det blir på modet att sälja sanningen och inte bara idealen?  

*


Även här vill jag slå ett slag för inläsningen. Maja Rung gör ett mycket bra jobb i att balansera mellan parodi och allvar, vilket är precis så man ska läsa den här boken. 



Eftersom det här är en bok som befinner sig mitt i nutidskulturen skickar jag med lite låtar som varit på hjärnan under läsning: 


 Av uppenbara skäl. 


För att money really is the reason we exist. 


För att Dör för dig är löjligt likt Dum av dig och för att jag fått den på hjärnan varje gång jag tagit upp boken. 
Och för att det passar! 


_______

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


Jag hade med mig den här boken ett tag efter läsningen på grund av hur lätt det var att smälta in i den. Det är en värld jag känner till och som jag har starka känslor till, vilket gör att det tog mindre än 5 sidor att komma in i det. 
Att läsa ut boken blev också att ta behöva klivet ut ur en värld jag trivts att vara i. 

Det är kanske inte en bok jag kommer ha med mig till graven men det är en bok som var rolig att läsa och vars tema jag vill se mer av. Vi har inte på långa vägar pratat klart om sociala medier. 
 
Det är främst underhållning, näst samhällskritik. 
Men en rekommendation till den som vill ha endera av det. 

Och slutet sitter som en jävla lyra.

_______


Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


___________

Dör för dig
Ann Edliden

Utgiven: 2022-08-15
Förlag: Polaris
ISBN: 9789177959427


Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...