KÖTTETS TID - Lina Wolff
av Lina Wolff
En skribent åker till Spanien för att skriva, men stöter redan första
kvällen på en man som säger sig vara förföljd av en galen nunna och
hennes obskyra online reality show.
Genom boken får vi främst följa två röster:
mannen Mercutio och Nunnan Lucia, filterade genom skribentens
ögon.
Det låter mer rörigt än vad det är. Trots sina många komponenter är
bokens intrig inte svår att följa med i.
Dess teman är däremot några som kan behöva marineras i huvudet en tid
efter läsning.
Det handlar om kvinnlighet, manlighet, moral och val.
Och om köttets varande, begränsningar och begär.
*
Jag köpte denna på rean 2021 och har så många gånger plockat upp den
från hyllan för att sedan lägga ner den igen.
Det här är en bok jag ska börja på när jag behöver en
litterär utmaning, har jag sagt till mig själv och låtit idéen om att
Augustiprisförfattare egentligen är för svåra för mig ligga i bakhuvudet
och diktera villkoren för mig.
Hade min inre saboteur, som RuPaul skulle ha sagt, rätt? Nog kan
Augustprisnomineringar bli nomineringar just för att de har en viss
språklig nivå som sticker ut, som kanske inte är det vanliga A till
B-berättandet, men i fallet Lina Wolff är inte språket ett hinder alls.
Det är rakt, rättfram och närmast kantigt. Det faller helt ärligt inte
mig i smaken, men svårt är det inte.
Det tog mig uppåt 40 sidor att känna mig investerad i
Köttets tid.
Jag måste erkänna att det är lång tid för mig. Med en dignande boktrave
och appar och bibliotek som svämmar över av intressanta titlar känner
jag oftast att jag inte har tid för böcker som kräver något av
mig.
I det här fallet ligger ansträngningen i att komma in i det sparsmakade
språket och förstå vilken sorts historia vi har att göra
med.
Att det tar tid betyder inte att det inte är en läsvärd bok. Och jag har hört mycket praise om Wolffs sätt att skriva så det är jag som är den jobbiga hipstern här som bara ska tycka annorlunda (eller som inte fattar...).
*
Ge mig en roman där karaktärerna uppför sig omoraliskt i konstens och gestaltningens namn och jag är såld. Ge mig en författare som vågar såga i köttet för att blotta essensen och jag kommer sätta dennes verk på bästa platsen i bokhyllan.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
- SPRÅK -
40 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan
poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen,
meningarnas längd och klang, är skön att vara i.
Tyckte att alla metaforer var lite... Off? De gav mig inga inte
bilder och kändes snarare som nödlösningar.
Ibland känns det som om min hjärna tvingar in i mig i antilägen.
Populär åsikt verkar vara att Lina Wolffs språk är superbt,
ergo, jag borde gilla Lina Wolffs språk om jag hade vidare
litterär smak.
Men tyvärr samarbetar det inget vidare med mig.
Nåja. Det gör inte så mycket i en historia som denna.
- STORY/ DRIV -
90 %
Också kallat "bladvändighet".
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst?
Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är
intrigen uppbyggd?
Det råa i boken fångar in mig, likaså det surrealistiska - det är
högst otroligt att det skulle kunna hända, men det är inte magi
eller fantasy. Det surrealistiska ligger också i att ingen
ifrågasätter galenskapen, eller inte ifrågasätter det nog. När
nunnan Lucia lejer en man att hämta dig från ditt hem köper man
det, men vill desperat gärna veta varför.
Jag upplever berättelsen som en show, en artsy föreställning som
du vet att du måste se hela för att förstå eller ens börja förstå,
men du är så fascinerad av det som händer på scen att det inte gör
något att det inte är kristallklart.
- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN -
90 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken
faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt,
hjärtsmärta för läsaren?
Om man bortser från tiden det tog att orientera mig i
skrivsättet kände jag mig engagerad under hela
läsningen.
- KARAKTÄRER -
75 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta?
Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem
på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt?
Jag läste karaktärerna som symboler, ofta för sitt kön eller en
idé eller en trop om kön, ideal eller generation. Det finns
många genusteoretiska undertoner i Köttets tid, en bok
som svämmar över att filosofiska dilemman och nickar mot
samtiden.
Det är snudd på genialiskt att sätta nunnan, en slags syster
till Madonnan i hora/madonna-kvinnobilden, i en djävulusisk
skrud. Hon är på samma gång bödeln som domaren, hon saknar
empatin men styr med hjälp av rättvisepatosets kompass. Den som
vill kan ägna en uppsats åt att reda ut rollerna och skulle
antagligen finna det otroligt intressant ju mer lagren vecklar
ut sig.
Det är inte karaktärerna du gråter, skrattar, känner med. Och
tur är väl det.
-
ORIGINALITET -
100 %
Är det en historia som finns
representerad i andra versioner,
kanske till och med alldeles för
många gånger i andra versioner,
eller är det något som är nytt och
fräscht och ögonvidgande? Stannar
jag upp och tänker "oj, det där
var ingenting jag förväntade mig"
under läsningens gång eller
utvecklas historien precis som man
hade kunnat förutse?
När det gäller originalitet är väl Lina Wolff en av de starkare namnen på svensk litteraturscen. En nunna som har en hemlig realityshow i spanien som kallas Köttets tid? Bara där har vi en historia som ingen någonsin berättat förut.
Att dessutom byta berättare efter halva historien är
också ett grepp vi inte sett för mycket av.
- SLUTET -
100 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker
betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt
utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt
för stora delar av historien drar också ner
poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina
gränsen mellan försoning och upplösning.
Ett bra slut, enligt mig, är ett som ger några möjliga
alternativ men som lämnar lite kvar till läsaren att suga
på ett tag efter läsning. Det gjorde den här verkligen,
men jag känner mig ändå tillfredsställd i att jag kan
klura ut det om jag bara låter boken bearbetas i
huvudet.
Mycket snyggt.
- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
80 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att
jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt
synsätt, min kunskap om världen eller människor?
Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?
Ni vet när man läst en bok och känner skarpt att det
var bra, man är starkt påverkad av textens stil och
ande, men ändå inte kan helt komma ihåg
handlingen?
Så känner jag för Köttets tid.
Jag skulle inte tveka en sekund att rekommendera den,
men ändå har jag svårt att sammanfatta
handlingen.
__________
SLUTBETYG
82,14 %
Köttets tid är för dom som vill läsa något annorlunda, som
vågar umgås med karaktärer som inte är goda, men inte heller
rakt igenom onda, och stanna kvar där för att se vad det gör
med en.
Det är för dom som dras till det köttsliga för att dom vet
att det inte spelar någon roll hur många civiliserade lagar vi
sätter upp - vi är i grund och botten människor, en djurart av
kött och blod och lust.
__________
__________
Glöm inte att följa mig på instagram!
---> @Ordligare
___________
Köttets tid
Lina Wolff
Utgiven: 2019-08-20
Förlag: Albert Bonniers förlag
ISBN: 9789100180232
Kommentarer
Skicka en kommentar