KÖTTETS TID - Lina Wolff

                          

KÖTTETS TID
av Lina Wolff


En skribent åker till Spanien för att skriva, men stöter redan första kvällen på en man som säger sig vara förföljd av en galen nunna och hennes obskyra online reality show. 

Genom boken får vi främst följa två röster: 
mannen Mercutio och Nunnan Lucia, filterade genom skribentens ögon. 

Det låter mer rörigt än vad det är. Trots sina många komponenter är bokens intrig inte svår att följa med i. 

Dess teman är däremot några som kan behöva marineras i huvudet en tid efter läsning. 

Det handlar om kvinnlighet, manlighet, moral och val. 
Och om köttets varande, begränsningar och begär. 


*

Jag köpte denna på rean 2021 och har så många gånger plockat upp den från hyllan för att sedan lägga ner den igen. 
    Det här är en bok jag ska börja på när jag behöver en litterär utmaning, har jag sagt till mig själv och låtit idéen om att Augustiprisförfattare egentligen är för svåra för mig ligga i bakhuvudet och diktera villkoren för mig. 

Hade min inre saboteur, som RuPaul skulle ha sagt, rätt? Nog kan Augustprisnomineringar bli nomineringar just för att de har en viss språklig nivå som sticker ut, som kanske inte är det vanliga A till B-berättandet, men i fallet Lina Wolff är inte språket ett hinder alls. Det är rakt, rättfram och närmast kantigt. Det faller helt ärligt inte mig i smaken, men svårt är det inte. 

Det tog mig uppåt 40 sidor att känna mig investerad i Köttets tid
Jag måste erkänna att det är lång tid för mig. Med en dignande boktrave och appar och bibliotek som svämmar över av intressanta titlar känner jag oftast att jag inte har tid för böcker som kräver något av mig. 

I det här fallet ligger ansträngningen i att komma in i det sparsmakade språket och förstå vilken sorts historia vi har att göra med. 
   Att det tar tid betyder inte att det inte är en läsvärd bok. Och jag har hört mycket praise om Wolffs sätt att skriva så det är jag som är den jobbiga hipstern här som bara ska tycka annorlunda (eller som inte fattar...).



Ge mig en roman där karaktärerna uppför sig omoraliskt i konstens och gestaltningens namn och jag är såld. Ge mig en författare som vågar såga i köttet för att blotta essensen och jag kommer sätta dennes verk på bästa platsen i bokhyllan. 


__________

ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 
40 %

Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen, meningarnas längd och klang, är skön att vara i.

Tyckte att alla metaforer var lite... Off? De gav mig inga inte bilder och kändes snarare som nödlösningar. 

Ibland känns det som om min hjärna tvingar in i mig i antilägen. Populär åsikt verkar vara att Lina Wolffs språk är superbt, ergo, jag borde gilla Lina Wolffs språk om jag hade vidare litterär smak. 
Men tyvärr samarbetar det inget vidare med mig. 

Nåja. Det gör inte så mycket i en historia som denna.



- STORY/ DRIV - 
90 %

Också kallat "bladvändighet". 
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst? Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är intrigen uppbyggd?


Det råa i boken fångar in mig, likaså det surrealistiska - det är högst otroligt att det skulle kunna hända, men det är inte magi eller fantasy. Det surrealistiska ligger också i att ingen ifrågasätter galenskapen, eller inte ifrågasätter det nog. När nunnan Lucia lejer en man att hämta dig från ditt hem köper man det, men vill desperat gärna veta varför. 

Jag upplever berättelsen som en show, en artsy föreställning som du vet att du måste se hela för att förstå eller ens börja förstå, men du är så fascinerad av det som händer på scen att det inte gör något att det inte är kristallklart. 



- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN - 
90 %

Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt, hjärtsmärta för läsaren? 

Om man bortser från tiden det tog att orientera mig i skrivsättet kände jag mig engagerad under hela läsningen.



- KARAKTÄRER - 
75 %

Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta? Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt? 

Jag läste karaktärerna som symboler, ofta för sitt kön eller en idé eller en trop om kön, ideal eller generation. Det finns många genusteoretiska undertoner i Köttets tid, en bok som svämmar över att filosofiska dilemman och nickar mot samtiden. 

Det är snudd på genialiskt att sätta nunnan, en slags syster till Madonnan i hora/madonna-kvinnobilden, i en djävulusisk skrud. Hon är på samma gång bödeln som domaren, hon saknar empatin men styr med hjälp av rättvisepatosets kompass. Den som vill kan ägna en uppsats åt att reda ut rollerna och skulle antagligen finna det otroligt intressant ju mer lagren vecklar ut sig.

Det är inte karaktärerna du gråter, skrattar, känner med. Och tur är väl det. 



- ORIGINALITET - 
100 %

Är det en historia som finns representerad i andra versioner, kanske till och med alldeles för många gånger i andra versioner, eller är det något som är nytt och fräscht och ögonvidgande? Stannar jag upp och tänker "oj, det där var ingenting jag förväntade mig" under läsningens gång eller utvecklas historien precis som man hade kunnat förutse? 


 När det gäller originalitet är väl Lina Wolff en av de starkare namnen på svensk litteraturscen. En nunna som har en hemlig realityshow i spanien som kallas Köttets tid? Bara där har vi en historia som ingen någonsin berättat förut. 
Att dessutom byta berättare efter halva historien är också ett grepp vi inte sett för mycket av. 


- SLUTET -
100 %

Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora delar av historien drar också ner poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning och upplösning. 

Ett bra slut, enligt mig, är ett som ger några möjliga alternativ men som lämnar lite kvar till läsaren att suga på ett tag efter läsning. Det gjorde den här verkligen, men jag känner mig ändå tillfredsställd i att jag kan klura ut det om jag bara låter boken bearbetas i huvudet. 

Mycket snyggt.



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
80 %

Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt, min kunskap om världen eller människor? Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?


Ni vet när man läst en bok och känner skarpt att det var bra, man är starkt påverkad av textens stil och ande, men ändå inte kan helt komma ihåg handlingen? 

Så känner jag för Köttets tid

Jag skulle inte tveka en sekund att rekommendera den, men ändå har jag svårt att sammanfatta handlingen. 


__________


SLUTBETYG 

82,14 %

Köttets tid är för dom som vill läsa något annorlunda, som vågar umgås med karaktärer som inte är goda, men inte heller rakt igenom onda, och stanna kvar där för att se vad det gör med en. 

Det är för dom som dras till det köttsliga för att dom vet att det inte spelar någon roll hur många civiliserade lagar vi sätter upp - vi är i grund och botten människor, en djurart av kött och blod och lust.
  

__________

GILLADE DU DENNA GILLAR DU SÄKERT... 


 


__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


___________

Köttets tid
Lina Wolff

Utgiven: 2019-08-20
Förlag: Albert Bonniers förlag
ISBN: 9789100180232

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...