DEN STORE KONSTNÄREN - Emmy Abrahamsson & Hanna Jedvik

                             

DEN STORE KONSTNÄREN
av Emmy Abrahamsson & Hanna Jedvik


Nutid, Malmös radio. Chefen har kallat in till möte och Ann Ek har jobbat som journalist länge nog för att tänka att det nu hennes stora befordring, hennes eget program, äntligen ska hända. Istället blir hon ihopparad med en stel göteborgare vid namn Esti att göra ett minnesprogram om den nyss avlidna konstnären Niki Falc. 

Sammarbetet kvinnorna emellan går trögt, knappt alls och arbetet stöter på svårigheter när det visar sig vara svårt att få tag i någon av Nikis närmaste för intervjuer. Ju mer dom nystar i konstnärens självmord, desto mer inser dom att det är något som inte stämmer...

*


Emmy Abrahamsson är en favorit här när jag vill ha en lättsam, rolig-utan-att-bli-banal historia att lyssna på, så när jag fick förfrågan om jag ville läsa hennes och Hanna Jedviks senaste sa jag självklart ja. Dock insåg jag snabbt att den fanns som inläst och bestämde mig för att variera mellan läsa och lyssna.

Det är en klassisk pusseldeckare med en viss känsla av Morden på Österlen och Richard Osmans Torsdagsmordklubben, det vill säga:  fokuset ligger på karaktärernas dynamik lika mycket som mordet, det lämnas ledtrådar genom berättelsen och allting känns mer som en finurligt ihopdiktad historia än ett utdrag från verkligheten. Det är med andra ord en deckare helt i min smak. 

Jag kommer definitivt följa den här deckarserien (för visst borde det bli en serie om det står "Radiohjältarna" på omslaget?) med nöje. 

__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?


- SPRÅK - 
70 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen, meningarnas längd och klang, är skön att vara i.

Hanna Jedvik känner jag inte till sedan innan men det som kändes igen som Emmy Abrahamssons karaktäristiskt roliga skrivsätt uppskattades mycket.



- STORY/ DRIV - 
80 %
Också kallat "bladvändighet". 
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst? Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är intrigen uppbyggd?


Historien är väl ihopsydd och jag läser/lyssnar med glädje och spänning. Enda minuset är att det går att räkna ut vem som är mördaren, och varför.  



- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN - 
90 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt, hjärtsmärta för läsaren? 

Jag slukade denna nästan i ett svep. Den var med mig i öronen när jag satt på bussen, när jag stod i mataffären, när jag var på toa... 



- KARAKTÄRER - 
100 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta? Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem efteråt? 

Karaktärerna gör den här boken. Båda två huvudkaraktärerna hade lätt kunnat hamna i clichéer, och lite clichéeartade måste dom vara för att vara roliga, men dom är försedda med egna egenheter, bakgrundshistorier och manér som gör att dom bara är härliga att hänga med. Dynamiken dom emellan är kanske bokens bästa grej. 



- ORIGINALITET - 
70 %
Är det en historia som finns representerad i andra versioner, kanske till och med alldeles för många gånger i andra versioner, eller är det något som är nytt och fräscht och ögonvidgande? Stannar jag upp och tänker "oj, det där var ingenting jag förväntade mig" under läsningens gång eller utvecklas historien precis som man hade kunnat förutse? 


Boken påminner som sagt om andra böcker men det är ju också därför jag tyckte så mycket om den, för att den gav mig en välbekant myskänsla. Inom sin genre kändes den tillräckligt fräsch för att inte vara en upprepning av något jag tidigare läst.



- SLUTET -
65 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora delar av historien drar också ner poängen. Här söker vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning och upplösning. 


Mysteriets lösning hade jag klurat ut efter typ halva boken. Jag kan tycka att det är lite kul att kunna gissa, jag har inget behov av att bli överraskad när jag läser en pusseldeckare. Den här gången var det kanske lite väl uppenbart för jag lyckades inte bara lista ut vem mördaren var utan också varför, det hör inte till vanligheten. 

Men hur det slutar mellan huvudkaraktärerna gillade jag och dom allra sista sidorna var starka. 



- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
60 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt, min kunskap om världen eller människor? Blev jag klokare, vidsyntare, berörd?


Jag hade en sån där myskänsla som jag alltid får efter en bra pusseldeckare, och en bra inläsning. Det var trevligt att befinna mig i boken under läsning och var ledsamt när den var slut, men efteråt går jag inte direkt omkring och tänker på den. Underhållningslitteratur som gör sitt jobb.


__________


SLUTBETYG 

76,43 %

Ba... En najs bok. Läs om du gillar pusseldeckare och skåningar.  


__________

Tack Albert Bonniers Förlag för den här läsupplevelsen! 

__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare



___________

Den store konstnären
Emmy Abrahamsson & Hanna Jedvik

Utgiven: 2023-02-01
Förlag: Albert Bonniers förlag
ISBN: 9789100198442

Kommentarer

  1. Hej! Här kommer ett Sommarboktips: Den blå gardinen är en historisk roman om två unga fruntimmer i Östergötland.
    I Östergötland i mitten av 1800-talet får två unga fruntimmer från fattighuset arbete på en herrgård. Ett mord, mystiska samtal, rättegång, förälskelser, bildandet av en kvinnoförening finns med i berättelsen. Könsroller och klasskillnader är tydliga i de unga kvinnornas liv. Och inte minst följer det vävda och textila med som en röd tråd genom hela romanen.
    Kvinnan i fokus i mina romaner.

    Vill du recensera den så skickar jag ett ex.

    Ha det bra i sommar!
    Stina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...