EFTERKLANG - An Yu
EFTERKLANG
av An Yu
Livet har haft sin gilla gång. När Song Yan står på gränsen till 30
har hon lämnat alla drömmar om pianospel bakom sig för att vara
Bowens fru. Svärmodern som blivit sjuk flyttar in i parets
lägenhet i Beijing precis innan Bowen får ett uppdrag i Shanghai som
lämnar Song Yan och hans mor ensamma med varandra. En långt ifrån
idyllisk situation för vem som helst, men med en kinesisk svärfamilj
kommer andra förväntningar än de västerländska och Song Yan har
inget sätt att värja sig mot svärmoderns eskalerande krav på svar på
frågorna om barnbarn.
Då börjar leveranser med svampar sändas till lägenheten,
undertecknade av en sedan länge försvunnen
pianist...
*
Blir det här mer av ett dagboksinlägg igen?
Möjligt.
Jag är så trött, så trött i huvudet, efter en termin som
gått i 150 för att kraschlanda i ett ödelandskap av tid utan struktur
som examen, transitionen från ett sorts liv till ett annat, är.
Om några veckor börjar jag jobba heltid igen och då kanske jag äntligen kommer tillbaka till mig själv. Till dess vet jag inte hur jag ska komma ur dimmigheten.
Om några veckor börjar jag jobba heltid igen och då kanske jag äntligen kommer tillbaka till mig själv. Till dess vet jag inte hur jag ska komma ur dimmigheten.
I den kontext vi är i nu, i ett försök till recension av en av årets
bästa böcker, är det oerhört orättvist. Här ska jag berätta om en
läsupplevelse som är så övermannande att jag vet redan nu att romanen
kommer hamna topp tio på den ärofyllda årslistan när jag sammanfattar
läsåret i december, och så sitter jag och skriver om hur trött jag är.
Jag tror att det eventuellt är ett försök till prokastinering.
Jag känner stor press att presentera den här boken på rätt sätt, att låta bokens stil och språk reflekteras i recensionen så att den som läser det här får ett prov på vad man kan förvänta sig.
Men det är för mycket press att sätta på någon. Bara An Yu skriver som An Yu; bara An Yu kan skriva spikrak prosa fylld med överflödande drömskt innehåll.
Jag känner stor press att presentera den här boken på rätt sätt, att låta bokens stil och språk reflekteras i recensionen så att den som läser det här får ett prov på vad man kan förvänta sig.
Men det är för mycket press att sätta på någon. Bara An Yu skriver som An Yu; bara An Yu kan skriva spikrak prosa fylld med överflödande drömskt innehåll.
Under läsning dyker tre andra romaner upp i huvudet:
Memorial av Bryan Washington, eftersom de båda delar temat att vara fast med svärfamiljen och tvingas kommunicera via matlagning;
Woman, Eating av Claire Kohda, eftersom den mörka klaustrofobin visar sig dubbelt även i den romanen, både som ett långsamt närmande hot och som en livmoder av trygghet;
och såklart Vegetarianen av Han Kang, en av mina favoritböcker genom alla tider, eftersom den sätter fingret på den specifikt asiatiska bilden av kvinnan som hemmets motor och köket som dess maskinrum, och vad som händer när kvinnan börjar fundera på att släppa taget om rodret och lämna skeppet.
Memorial av Bryan Washington, eftersom de båda delar temat att vara fast med svärfamiljen och tvingas kommunicera via matlagning;
Woman, Eating av Claire Kohda, eftersom den mörka klaustrofobin visar sig dubbelt även i den romanen, både som ett långsamt närmande hot och som en livmoder av trygghet;
och såklart Vegetarianen av Han Kang, en av mina favoritböcker genom alla tider, eftersom den sätter fingret på den specifikt asiatiska bilden av kvinnan som hemmets motor och köket som dess maskinrum, och vad som händer när kvinnan börjar fundera på att släppa taget om rodret och lämna skeppet.
*
I Efterklang tvingas Song Yan parera svärmoderns krav och
den äkta maken Bowens undflyenhet samtidigt som hon enligt kinesisk
tradition måste behålla ansiktet, aldrig höja rösten, aldrig visa annat
än respekt för sin man och de äldre. Konflikten är inte en snart
drabbande storm utan lågt guppande, en stilla krusning inom Song Yan där
det på ytan alltid bara har rått stiltje. Ändå vänder sidorna sig som av
sig själva och plötsligt, som om något ryckts ifrån mig, vaknar jag upp
och boken är slut.
Berättelsens nav är det tysta krig som uppstår när Bowen lämnar sin mor
tillsammans med sin fru i lägenheten i Beijing för ett uppdrag i
Shanghai samtidigt som leveranser av svampar börjar anlända till hemmet,
leveranser undertecknade den försvunna pianisten Bai Yu. Det får Song
Yan att börja fundera på sin bortglömda dröm om pianospel som karriär,
inte bara som tidsfördriv som lärarinna för måttligt intresserade barn,
i takt med att svärmoderns frågor om barnbarn duggar allt oftare. På
nätterna hemsöks hon av drömmar om talande, brandgula
svampar.
*
Är det en psykos skildrad inifrån vi ser?
Eller ska man tolka berättelsens övernaturliga inslag bokstavligt?
Jag har inga svar och heller ingen lust att söka svar på de frågorna. Efterklang är inte en bok vars dramaturgi kan eller ska analyseras i beståndsdelar. Det är en bok att låta sig översköljas av. Vad som hände eller inte hände och vad det betyder behöver jag inte veta för att känna romanens puls i min egen långt efteråt.
Eller ska man tolka berättelsens övernaturliga inslag bokstavligt?
Jag har inga svar och heller ingen lust att söka svar på de frågorna. Efterklang är inte en bok vars dramaturgi kan eller ska analyseras i beståndsdelar. Det är en bok att låta sig översköljas av. Vad som hände eller inte hände och vad det betyder behöver jag inte veta för att känna romanens puls i min egen långt efteråt.
Efterklang är ögonblicket då medvetandet lämnar kroppen för att
kapitulera för sömnen. Efterklang är hällregn sommarnattens
första mörka timme. Efterklang är sekunderna efter att orkestern
har tystnat och hela publiken sitter som en kropp, med kollektivt pausat
hjärtslag.
Efterklang är en sorg att gå förbi i bokhyllan för att jag vet
att jag måste vänta ett tag till innan jag kan läsa om den.
Till dess kanske jag läser om Vegetarianen.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
En av mina starkaste rekommendationer på länge.
Efterklang
An Yu
Originaltitel: Ghost music
Översatt från engelska av: Anna Gustafsson Chen
Utgiven: 2024-05-07
Förlag: Bokförlaget Tranan
ISBN: 9789189814271
Kommentarer
Skicka en kommentar