LIVBÄRARNA - Ina Rosvall
LIVBÄRARNA
av Ina Rosvall
I en framtid där man kan odla barn i plantager behöver kvinnor inte
längre vara gravida. Det är till och med så ovanligt att det har
stigmatiserats, om det skulle hända att kvinnan vill att barnet ska
växa i kroppen i stället för på odlingsanstalter. Men det händer
nästan aldrig.
Förutom för Mirjam.
När hon blir gravid tänker hon att hon ska göra som alla andra,
lämna ifrån sig sitt barn och hämta ut det när det är färdigbakat.
Men något händer och Mirjam tvingas fly till en gård där andra
gravida kvinnor ska få skydd och stöd att föda vaginalt.
Det är där vi möter henne. Spänningen är som en spänd bågsträng från
första sidan.
*
Jag har en del att reda ut personligen och jag vänder mig till litteraturen
för att få svar. Jag har sökt med ljus och lykta efter böcker om moderskap
som inte är den glorifierade instagrambilden, den med ljusa filter och
matchande mamma-barn-outfits som jag inte alls längtar efter. Vem är som
jag, som tvekar och tvivlar men mest av allt lutar mot att det inte borde
bli barn för mig, att det inte finns en längtan som andra kvinnor verkar
ha?
Att vara kvinna innebär en begränsning för när och hur det kan produceras
barn. Det i sig innebär att vid ett visst tillfälle, långt innan mannens,
finns ett slutdatum. Kroppen själv har en deadline. Så att läsa om ett
samhälle där man har överbyggt det hindret är som att dricka flytande
choklad med själen. Det är ett samhälle jag skulle vilja bo i, där jag kan
skjuta upp beslutet att ha barn och lämna det biologiska, det jag så ofta
inte vill kännas vid, hos myndigheterna.
Bokens Mirjam och jag är till en början lika i viljan. Hon tänker heller
inte föda barn, tänker göra som alla andra och plantera, i hennes värld är
det, i motsats till min, en ickefråga.
Men Mirjams stora kamp i boken kretsar kring att få lov att
bära sitt eget barn och det drabbar mig med en styrka jag inte var beredd
på. Det är berättarkraft när den är som störst: när den får läsaren att gå
in i en persons sinne och känna med den, trots att de utanför bokens pärmar
är diametralt olika.
*
Jag är så imponerad av denna dystopiska roman som tar upp den (fortfarande)
heta frågan om kvinnor verkligen ska få bestämma över omständigheterna kring
en graviditet. För effekten blir densamma, oavsett om man säger att kvinnan
inte får avbryta eller måste avbryta sin graviditet.
Enligt mänskliga rättigheter har alla rätt till att sätta gränser för sina egna kroppar.
Det gäller alla.
Utom möjligtvis kvinnor.
Enligt mänskliga rättigheter har alla rätt till att sätta gränser för sina egna kroppar.
Det gäller alla.
Utom möjligtvis kvinnor.
_______
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
- SPRÅK -
80 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan
poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen,
meningarnas längd och klang, är skön att vara i.
Språket flyter på bra, är fint på sina håll, inget som stör, inget som
knockar mig av stolen.
- STORY/ DRIV -
100 %
Också kallat "bladvändighet".
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst? Hur
svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är intrigen
uppbyggd?
Jag kan inte sluta läsa, jag vill inte heller. Berättartekniken är
slipad som en diamant, jag skulle vilja säga att det inte finns en
oputsad fläck i hela historien.
- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN -
100 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken faktiskt
påverkade mig. Blev det tårar, skratt, hjärtsmärta för
läsaren?
En SLURP-bok. SLURP och så var den slut.
Att den dessutom tar upp ständigt aktuella temat kvinnokropp och
kvinnors rätt att bestämma över sitt eget barnalstrande är grädden
på moset.
- KARAKTÄRER -
90 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta? Levande?
Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem på riktigt?
Kommer vi komma ihåg dem efteråt?
Jag skulle inte kalla det en karaktärsdriven roman utan snarare en
handlingsdriven, så behövet att bygga karaktärer som det känns som om
man känner in till minsta ögonfrans är inte jättestort. Huvudpersonens
känsloliv skildras med perfektion på det sättet att jag personligen
skulle göra helt andra val än Mirjam, och ändå förstår precis vad hon
känner.
- ORIGINALITET -
85 %
Är det en historia som finns
representerad i andra versioner, kanske
till och med alldeles för många gånger i
andra versioner, eller är det något som
är nytt och fräscht och ögonvidgande?
Stannar jag upp och tänker "oj, det där
var ingenting jag förväntade mig" under
läsningens gång eller utvecklas
historien precis som man hade kunnat
förutse?
Jag har sökt efter en sådan bok, letat efter något liknande, men inte hittat. Jessica Schiefauer har ju romanen Bärarna med liknande, mer HBTQIA-orienterat tema.
Sen har vi ju Handmaid's tale av Margaret
Atwood också.
Men så vanliga är ju inte böcker som denna även om det finns
några om barnreproduktion i dystopitappning.
- SLUTET -
100 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker betyget
som en sten. Men att lämna läsaren helt utan försoning,
att själv få "pussla ihop" allt för stora delar av
historien drar också ner poängen. Här söker vi alltså
efter den hårfina gränsen mellan försoning och
upplösning.
Helt fantastiskt slut, jag älskade det. Det hade lika delar av
realism som rimlig ihopknytning.
- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
100 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag
lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt,
min kunskap om världen eller människor? Blev jag klokare,
vidsyntare, berörd?
Efter en riktigt bra bok går jag omkring med ett pirr i
kroppen, som om jag var nykär. Det hände på favoriten
I fiskarnas tecken, det hände senast i år när jag läste
Lyster
och det hände efter denna otroliga roman.
__________
SLUTBETYG
93,57 %
En av årets bästa.
__________
__________
Glöm inte att följa mig på instagram!
---> @Ordligare
___________
Livbärarna
Ina Rosvall
Utgiven: 2022-05-10
Förlag: Weyler Förlag
ISBN: 9789127176300
Boktips: I Östergötland i mitten av 1800-talet får två unga kvinnor från fattighuset arbete på en herrgård. Ett mord, mystiska samtal, rättegång, förälskelser, bildandet av en kvinnoförening finns med i berättelsen. Könsroller och klasskillnader är tydliga i de unga kvinnornas liv. Och inte minst följer det vävda och textila med som en röd tråd genom hela romanen.
SvaraRaderaKvinnan i fokus i mina romaner.
Ha det gott!
Stina Nilsson Bassell
stinabassell@gmail.com
författarsida
https://stinanilssonbassell.wordpress.com/