VI ÄR INTE HÄR FÖR ATT HA ROLIGT - Nina Lykke
av Nina Lykke
Knut är, om man ska beskriva honom välvilligt, en avdankad
författare. Sedan Den Berömda Romanen har han haft en hovplats i
Norges kultursektor, trots att han inte lyckats leverera något att
hurra för i litterär väg på flera år. När ordinarie panelmedlem får
förhinder inbjuds Knut att sitta med i ett samtal på en
litteraturfestival, bredvid mannen han förlorade sin fru till och en
kvinna med smeknamnet Verklighetsförfattaren, som i sin senaste bok
beskrivit hur Knut sexuellt trakasserade henne.
I en värld där den lättaste dörren för en skrivande kvinna att
sparka in för att få klicks och "vara relevant" är att beskriva
sexuella övergrepp tar Lykke oväntat nackgrepp på samtiden och låter
förövare och offer-rollerna ständigt vippa fram och
tillbaka.
Som alltid har Lykke något att säga samtiden och samtiden kommer
inte gilla att känna sig träffad, men ändå skrika efter
mer.
Dock vet jag inte om min norska favoritförfattare lyckades riktigt
hela vägen den här gången...
*
Jag hänger på bokinstagram i början av sommaren när flödet börjar svämma
över av bilder av den här boken, ackompanjerade av
gråtskrattsmileys och ömhetsbetygelser om romanens och författarens rolighet - bara
så att ni förstår var jag kommer ifrån när den här recensionen inte
riktigt liknar dom andra ni har läst.
Förutom internets hyllningar hade
jag mina egna tidigare erfarenheter av Nina Lykkes författarskap i bagaget
- Nej och åter nej har recencerats av er förtrogne
här och Nästa! har recenserats
här och båda kvalar in på min berömda favorithylla i
bokhyllan.
Tänkte jag därför att en ny Lykke, som dessutom handlar om bokvärlden,
mitt liv och levebröd och kärlek och enda fritidssyssla, skulle träffa
rakt på bollen och låta författaren göra ett ärevarv rakt in i min
personliga kanon för att stanna där för alltid?
Ja det klart jag trodde,
därav den retoriska frågan.
Det skulle kunna bli en hård duns när man faller från hög höjd, men
Lykke faller inte direkt. Bara... hasar lite. Stannar på ett klippblock
lite längre ner för att hämta andan och komma tillbaka starkare, hoppas
jag. För Vi är inte här för att ha roligt är ingen tråkig bok. Det är
bara inte direkt en direkt gripande bok heller.
*
Som sagt, Lykke tar tempen på samtiden och framför diagnosen utan
krusiduller. Samtiden har hybris, är uppblåst, besatt av att klistra
'god' eller 'ond' i pannan på folk och har dessutom varken konsekvenstänk eller förmåga att förstå sambandet orsak-verkan. Dessutom har den
koncentrationssvårigheter.
Och vem är bättre på att låta oss förstå
precis hur skev samtiden är än sura, förlegade kulturmannen Knut som inte riktigt
hänger med, som är en skör maska från att lösas upp i total irrelevans.
För samtiden tuffar på och kvar är Knut i en tid där männen var kungar
och kvinnorna deras rättmätiga ögon/handgodis. Och Knut kämpar på, lite grann i alla fall, men slappt och halvhjärtat. Mer än något annat saknar vår kulturman riktig, och det gör honom faktiskt riktigt lätt att sympatisera med. För vem har riktning nu för tiden?
Jag läste många recensioner där Knut framställdes som motbjudande, men
i boken hittar jag inte det. Jag förvånar mig själv med att känna med
honom, heja på honom till och med - dock inte tillräckligt för att bokens
ska kännas sådär brännande som jag förväntade mig, och det är ett av
sätten Vi är inte här för att ha roligt gör mig
besviken.
Ett annat är den förhållandevis korta plotten. Författaren låter tiden
gå genom Knuts iakttagelser om världen och människorna men själva
handlandet, händelserna, upptar väldigt lite av berättelsens tid. Knut
går omkring och väntar på bättre tider, och till viss del gör jag det
också.
När boken är slut är jag... sval. Jag har läst och trivts nog för att
läsa klart (mvh DNF:are av rang, så det i sig är ett betyg) men kommer
jag ta med mig något av det jag läst?
*
Trivia:
En sak jag upptäckte och faktiskt har funderat på efter
läsning är Lykkes förkärlek för att låta sina karaktärer sova på
konstiga ställen. Kanske är det ett knep, en version av att sätta
karaktären i värsta tänkbara situation för att verkligen lära känna den?
I
Nej och åter nej
sover huvudkaraktären i en bil, i
Nästa!
på sin läkarmottagning och i den här hittar vi Knut i någon slags
källare, sovande på en alldeles för kort soffa.
Kul, och väldigt
Lykkiskt.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
- SPRÅK -
80 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan
poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen,
meningarnas längd och klang, är skön att vara i.
Jodå. Än bränner det till när man läser, det är inte där problemet
ligger.
- STORY/ DRIV -
60 %
Också kallat "bladvändighet".
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst? Hur svårt är det att lägga ner boken?
Hur väl är intrigen uppbyggd?
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst? Hur svårt är det att lägga ner boken?
Hur väl är intrigen uppbyggd?
Som sagt, inte riktigt så intressant eller händelserik som jag
förväntat mig.
- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN -
65 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken faktiskt
påverkade mig. Blev det tårar, skratt, hjärtsmärta för
läsaren?
Något är det som gör att jag inte är hela vägen där. Kanske att
det känns som om berättelsen har massor av bra ingredienser men
dom får inte användas fullt ut, dom tillåts varken jäsa eller kokas ihop
till något som verkligen kunde ha blivit
engagerande.
- KARAKTÄRER -
60 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta? Levande?
Komplexa? Känns det som om vi får lära känna dem på riktigt?
Kommer vi komma ihåg dem efteråt?
Alla karaktärer i den här boken är parodier och karikatyrer, precis
över gränsen för det trovärdiga, vilket i sig är kul. Men jag ser
ingen av dom framför mig nu efter läsning. Knappt under läsning
heller.
-
ORIGINALITET -
85 %
Är det en historia som finns representerad i
andra versioner, kanske till och med alldeles
för många gånger i andra versioner, eller är
det något som är nytt och fräscht och
ögonvidgande? Stannar jag upp och tänker "oj,
det där var ingenting jag förväntade mig"
under läsningens gång eller utvecklas
historien precis som man hade kunnat
förutse?
Storyn i sig har jag inte läst eller läst om förut. Det i kombination med Lykkes typiska stil gör det ändå till en bok som står ut.
- SLUTET -
50 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker
betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan
försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora
delar av historien drar också ner poängen. Här söker
vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning
och upplösning.
Det var... Okej?
Vi får den förväntade urspårningen och ingenting händer,
varken med människorna på litteraturfestivalen eller med
mig.
Förlåt Lykke, det här känns som ett karaktärsmord. Jag vet
bara att du kan bättre, mer, bittrare.
- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
30 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag
lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt,
min kunskap om världen eller människor? Blev jag
klokare, vidsyntare, berörd?
Njaehh. Tror inte jag behöver förklara mer.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
61,43 %
Jag väntar med spänning på Nina Lykkes nästa bok.
Alla kan ha en
sämre bok som bara måste ut i väntan på nästa stora idé.
Vi tar
igen förlorad tid då.
__________
Glöm inte att följa mig på instagram!
---> @Ordligare
___________
Vi är inte här för att ha roligt
Nina Lykke
Originaltitel: Vi er ikke her for å ha det morsomt
Översättare: Marianne Mattsson
Utgiven: 2023-05-22
Förlag: Wahlström & Widstrand
ISBN: 9789146240747
Kommentarer
Skicka en kommentar