BOKFÖRLAGET GYLLENDUFVA - Lilly Emme & Sara H. Olsson
av Lilly Emme & Sara H. Olsson
Storylinen är rak som en direkt-to-DVD-films:
Gunillas man har dött och efterlämnat ett förlag i fritt fall.
Det som verkat som en väletablerad aktör i bokbranschen är i själva
verket gravt skuldbesatt och inkomna författarmanus från förlagets
draghästar har försvunnit. Gunilla har åtta månader på sig att visa på
vinst för att banken ska tillåta att betalningen på ett av makens
allra sista nödlån ska skjutas upp.
Vi står alltså inför en klassisk antagonist: tiden. Och den är
egentligen en bitch för vilken erfaren förläggare som helst, men
Gunilla har spenderat hela sitt liv som hemmafru och har alltså ingen
aning om hur man sköter ett förlag
- eller jobbar över huvud taget.
Dock är Gunilla driftig och lyckas anställa erfarna och drivna Petra
och med hennes hjälp börjar förlaget sakta men säkert komma på rätt
köl igen.
Sen kommer bokmässan...
*
Jag hade sånna förväntningar på den här. Jag menar, feelgood, i bokmiljö?
Lät perfekt för i sommar. Och framsidan var snygg dessutom.
Well. Några sidor in inser jag att det här är skrivet på ett sätt som man
bara kommer undan med i barnlitteratur annars. Jag stör mig så på
skrivsättet att jag kommer på mig själv med att bli provocerad av att detta
inte är debutanter utan väletablerade skribenter. Är alla deras böcker så
här eller har det med tidsbrist eller kanske inspirationsbrist att
göra?
Jag är kinkig när det gäller språk. Riktigt jäkla curling
barn-kinkig. Därför höll jag på att lägga undan boken för att aldrig mer ta
upp den.
Men...
Det handlade om böcker. Böckernas skapelseprocess och världen verken måste gå igenom innan de slutligen hamnar framför mina ögon.
Det handlade om böcker. Böckernas skapelseprocess och världen verken måste gå igenom innan de slutligen hamnar framför mina ögon.
Det är dessutom (med en jäkla massa tur och ett, antagligen,
skottsäkert självförtroende) en bransch jag hoppas kunna verka inom om några
år, när jag kommer ut på andra sidan kandidaten jag ska börja nu i
september.
Så temat var högaktuellt. Och boken var lättskriven, minst sagt. Och
det är sommar. Så varför inte bara läsa ut? tänkte jag.
*
I och med recenserandet av den här blev jag tvungen att fråga mig själv än en gång: Om jag nu har så lätt för att pissa på feelgood och kalla den "för enkel", varför fortsätter jag envisas med att läsa det? Om jag letar efter high class literature kommer jag inte hitta det i något som marknadsförs som feelgood, så varför då recensera feelgood och "djupare litteratur" på samma premisser?
Bra fråga Felicia. Jag både håller med och inte håller med dig.
För visst finns det feelgood som är både välskriven, engagerande och kvardröjande. Bra exempel på detta är Eleanor Oliphant, Rött, vitt & kungligt blått och Någon annans tidsfördriv. Dessa går utan problem att jämföra med en "vanlig" bok, för deras positiva toning gör inte historien mindre engagerande eller tillåter språket att vara banalt. Historien är väluppbyggd och karaktärerna runda och komplicerade. Böckerna är helt enkelt trovärdiga.
Och feelgood som genre säger inte emot det. Verkligen inte.
Modern family har vunnit otaliga Emmys och
The King's Speech nominerades till 12 Oscar trots att bådas starkaste
kvalitet är att de får tittarna att må genomgående bra.
Och jag gillar att må bra när jag läser, också. Det behöver inte vara tungt
och ångestframkallande för att jag ska kalla det en bra bok. Det behöver
inte ens vara komplicerat - men det behöver vara trovärdigt.
*
Problemet med feelgood är nog att det känns som den hastas fram. Det har
blivit en sådan jätteindustri, där människor som i vanliga fall inte skulle
fundera på att ta upp en bok badar i högar av må bra-litteratur. Där plotten
är enkel och målet uppnåeligt. Där det väller över av fina vin-solnedgångar
och söta djur som skuttar omkring runt karaktärernas anklar. Och när det finns en stor efterfrågan nu nu nu blir det snudd på omöjligt att låta texten sjuda (dvs gå igenom tillräckligt många redigeringsrundor) för att den ska komma till den där perfekta långkoks-konsistensen.
Jag tror att jag besväras när historien blir sekundär i
jämförelse med miljön och känslan som författaren skapat. Och om sedan
språket också nonchaleras signar jag helt enkelt ut.
*
Så nej, jag läste inte Bokförlaget Gyllendufva med blidare ögon för
att det var en feelgood. Jag sätter samma krav på den som på andra böcker
jag läser, för det är inte genren i sig jag har ett problem med.
Böcker behöver hålla ihop, på alla plan, för att det ska vara en trevlig
läsupplevelse för mig.
__________
ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA?
- SPRÅK -
10 %
Höga poäng för de böcker som har ett bildrikt, nästan
poetiskt språk. Men viktigast av allt är om rytmen,
meningarnas längd och klang, är skön att vara i.
Nästan alla meningar är två satser långa. Det ger en
stackatoliknande rytm som får mig att tappa koncentrationen. Det
finns dessutom något referat-liknande över texten i och med
strösslandet av enkla ord följda av utropstecken.
En annan dödssynd författarna gör sig skyldiga till är
"överberättande". Nog för att Show don't tell inte är en faktisk
lag, men det finns ju en anledning till att man lär ut det gång på
gång på gång på gång när det är dags att utveckla sitt
skrivande.
Ska inte spy galla (mer) nu. Det här är helt enkelt inte ett
språk som passade min språkmelodi.
- STORY/ DRIV -
65 %
Också kallat "bladvändighet".
Hur desperat vill jag veta vad som ska hända näst?
Hur svårt är det att lägga ner boken? Hur väl är
intrigen uppbyggd?
Men det blev intressantare och intressantare. Författarna hade
god insikt i branschen (säger jag som novis) och historien står
aldrig och stampar.
Snarare går det lite för fort, men jag slurpar i mig detaljer om
utgivning och tryckeri som man suger upp tallrikens sista pastasås
med en bit lantbröd.
- MITT ENGAGEMANG I HISTORIEN -
50 %
Det här är kategorin som reder ut hur mycket boken
faktiskt påverkade mig. Blev det tårar, skratt,
hjärtsmärta för läsaren?
Det kan helt ärligt gå hur det vill för både Gunilla
och Petra, mitt engagemang ligger helt i processen på
förlaget. Där är det å andra sidan på topp. Så 0 + 100 / 2 =
50.
- KARAKTÄRER -
40 %
Är människorna vi möter i boken runda? Intressanta?
Levande? Komplexa? Känns det som om vi får lära känna
dem på riktigt? Kommer vi komma ihåg dem
efteråt?
Det får gå som det går för karaktärerna. I slutet kände
jag något för Gunilla ändå, vilket skjuter upp betyget
lite.
Dock var ju Solveig och Konrad, två av förlagets
författare, desto starkare - om än karikatyriska -
karaktärer.
- ORIGINALITET -
70 %
Är det en historia som det finns trettiotvå på
dussinet eller är det här något helt nytt? Är
skrivsättet eget? Är karaktärerna speciella?
Jag plockade upp den här för att jag inte har
sett någon annan bok som utspelar sig i förlagsvärlden, och jag
som snart ska börja läsa Redaktionell praktik tyckte såklart att
detta kändes talande.
..Sen fick jag reda på att Johanna Schreibers "Mellan raderna"
också utspelar sig i den miljön.
Så kanske (verkligen) inte den enda på marknaden, men jag
gillar som sagt idéen.
- SLUTET -
20 %
Allt får inte bli orealistiskt bra, då sjunker
betyget som en sten. Men att lämna läsaren helt utan
försoning, att själv få "pussla ihop" allt för stora
delar av historien drar också ner poängen. Här söker
vi alltså efter den hårfina gränsen mellan försoning
och upplösning.
För förutsägbart, även om man tar genrens krav på
lyckliga slut i beaktning.
Känner mig dessutom snuvad på konfekten, då vi bara får nosa
på upplösningen och sedan får en "ett år
senare"-fastforwardversion.
Show don't tell var på liv eller död på mina
skrivarkurser.
Är det inte en grej längre?
- STANNAR HISTORIEN MED MIG? -
30 %
Tänker jag på boken, i positiva termer, efter att jag
lagt den ifrån mig? Förändrade den något i mitt synsätt,
min kunskap om världen eller människor? Blev jag
klokare, vidsyntare, berörd?
Ytterligare en anledning till att jag är så selektiv i
feelgoodläsande är att det tenderar att kännas som tomma
kalorier. Det smakar bra medans jag håller på och smälter
det men efteråt kommer jag inte ihåg ens en knivsudd av
plotten.
Här stannar branschkunskapen med mig som stödord för
framtiden. Det är något i alla fall.
__________
SLUTBETYG
40,71 %
För feelgoodälskaren, för
böcker-om-bokbransch-älskaren, för den som inte bryr
sig nämnvärt om språket - men kanske inte för
mig.
__________
Glöm inte att följa mig på instagram!
---> @Ordligare
__________
Bokförlaget Gyllendufva
Lilly Emme & Sara H. Olsson
Utgiven: 2021-06-08
Förlag: Historiska Media
ISBN: 9789177896685
Kommentarer
Skicka en kommentar