TEMA POESI: Ingvild Lothe

                    

VARFÖR ÄR JAG SÅ LEDSEN, JAG SOM ÄR SÅ SÖT
av Invild Lothe

Poesi behöver inte vara svårt, anspela på saker man måste ha läst 155 kulturpoäng för att förstå eller kräva 5 genomläsningar för att man ska börja skrapa ytan på vad texten kan tänkas betyda.  

Poesi kan vara så jävla enkelt. Och ändå så jävla träffande.

Som i Ingvild Lothes fall. 


*


Jag och mitt lilla poesiprojekt. Det är snarare än fältstudie i vilken sorts poesi som skulle kunna passa en novis som mig, men jag låter er följa med på upptäcktsfärden.
   Ibland går jag ut på omvägar som inte leder någonstans, som när jag nyligen försökte läsa Ali Derwishs poesidebut Saddam Husseins nya roman men fick lägga ner efter tre idoga försök, men jag känner mig i allmänhet som en äventyrare som ska avtäcka en för mig okänd kontintent och det är alltid spännande även när det inte är en fullträff.
   Jag har också försökt ta mig an Lina Ekdahls Du är inte full du är fylld men misstänker att jag kommer ge upp på den också. Chansen är dock stor att jag ger den åtminstone ett försök till för titeln är ju helt ljuvlig. 
 Annars, nej. Inga stora fynd än så länge. Tills jag ramlade över den här... 

*

Idag är en solig fredag och ni liksom jag vill inte sitta klistrade vid era skärmar för att söka efter helgens litterära förkovring, ni liksom jag vill ha snabba övertygande argument för att det här är verket att sjunka in i snarast. Därför tänkte jag sammanfatta i några punkter varför ni borde läsa den här kaxiga, starka diktsamlingen av norska Ingvild Lothe: 

- Det här är ung poesi när den är som allra bäst. Lothe har satt den hormonssprängfyllda-men-blaséartade-framtoningen som fångar tonåringens känslostormar perfekt. 

- Det här är poesi som alla kan ta till sig. Det är inte krångligt eller överdrivets metaforiskt. Det är bara genomgående smarta, träffande formuleringar. 

- Lothes dikter har ett mörker som är oemotståndligt. Hon väjer inte för smuts, kroppsvätskor och pervertioner. Hon snarare välkomnar dom. 

- Varje dikt är kort men kärnfull, så perfekt att sätta sig med på kvällen och njuta av några sidor i taget. Eller shotta en dikt innan du går av pendeln till jobbet, så är du påfylld på det där sättet som bara en riktigt bra text kan fylla på en. 

- Några av bokens hundratals 10-poängare till verser lyder: 

"inget och allting hände, inget och allting förändrades, 
dagarna förblev identiska, nätterna förblev ljusvakna, 
jag blev äldre" 

"jag funderar på om folk hör hur jag löses upp,
snabb och förgäves, så som rosorna i vasen vissnar" 

"du kan säga vad fan du vill om mig
fast inget elakt
för då blir jag superledsen" 

- Eh, namnet? Räckte som argument för mig. 

- Det är sjukt jävla bra bara.  

*

Mer om hur man kan närma sig den poesi och lyrik finns i dessa inlägg. Klicka på bilden för att komma till inlägget! 



*

Btw It-lit är ett förlag jag fått upp ögonen för det senaste, premiärläsningen var Saga Cavallins Glasrutan. När jag har kikat lite på deras utgivning verkar det verkligen som om de har ett ordligare-kompatibelt sortiment så var så säkra på att det kommer komma mer litteratur därifrån här på bloggen inom en snar framtid. 



__________


ATT LÄSA ELLER INTE LÄSA? 


Läs för guds skull! Eller för din egen. 


__________

Glöm inte att följa mig på instagram! 

---> @Ordligare


___________

Varför är jag så ledsen, jag som är så söt
Invild Lothe

Originaltitel: Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt
Översättning: Carl Lindsten
Utgiven: 2018-05-17
Förlag: It-lit förlag
ISBN: 9789198446524

Kommentarer

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR...